فاعلية القصص الرقمية في مقرر العلوم لتنمية الخيال العلمي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي
Title Title of Research: The Efficiency of the Digital Narratives in the materials of Sciences to develop the Science Fiction for the Sixth grade elementary students
الباحث الرئيس علي عياد حميد الحجوري
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: فاعلية القصص الرقمية في مقرر العلوم لتنمية الخيال العلمي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية القصص الرقمية في مقرر العلوم لتنمية الخيال العلمي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي, وتحقيقاً لهذا الهدف قام الباحث ببناء قائمة لتحديد مهارات الخيال العلمي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي, واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي القائم على التصميم (القبلي – البعدي) لمجموعتين (تجريبية وضابطة) وذلك لتعرف أثر المتغير المستقل (القصص الرقمية) في المتغير التابع (الخيال العلمي) وتكّون مجتمع الدراسة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي بمدينة ينبع, وبلغ عدد العينة (70) تلميذاً, تم تقسيمها على المجموعتين التجريبية والضابطة, وتمثلت أدوات الدراسة في إعداد قائمة بمهارات الخيال العلمي, وكذلك بناء اختبار لمهارات الخيال العلمي, واسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية, وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي. وبناء على ذلك يوصي الباحث بتوظيف القصص الرقمية في العملية التعليمية, والعمل على تنمية مهارات الخيال العلمي لدى التلاميذ في مختلف المراحل التعليمية.
الكلمات المفتاحية: القصص الرقمية , الخيال العلمي.
Abstract: Title of Research: The Efficiency of the Digital Narratives in the materials of Sciences to develop the Science Fiction for the Sixth grade elementary students
The study aimed at revealing the efficiency of the digital narratives in the materials of sciences to develop the science fiction for the sixth grade elementary students, in fulfillment of this target, the researcher has established a list to determine the science fiction skills of the sixth grade elementary students, the researcher has used the semi- empirical method based on the (proximal-dimensional) method for two groups (empirical and precise) in order to identify the impact of the independent variable (Digital Narratives) in the subsequent variable (Science Fiction), the population of study consisted of the sixth grade elementary students in Yanbo city, the number of sample reached to (70) students, the sample was divided into two groups, the empirical and precise, the tools of study were represented in preparing a list of science fiction skills and likewise building a test of science fiction skills, the findings of study resulted at the existence of distinctions with statistical indication at the level of indication (0.05) between the scores' two averages of the two groups' students, the empirical and precise, in favor of empirical group, and as well the existence of distinctions with statistical indication at the level of indication (0.05) between the scores' two averages of the empirical group students in the two measurements, the proximal and dimensional, in favor of the dimensional measurement. In accordance to that, the researcher recommends to apply the digital narratives in the educational process and to work on developing the science fiction skills for the students in different educational stages.
Keywords: Digital Narratives, Science Fiction.