فاعلية التعليم المدمج في علاج صعوبات تعلم الصرف لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى
Title The effectiveness of blended learning in treating learning difficulties in Arabic science of morphology for learners who Speak other languages
الباحث الرئيس عبد الرباني نور
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: وهدف البحث إلى: إعداد قائمة لصعوبات تعلم الصرف ( في تصريف الأفعال الثلاثية المجردة، والأفعال الثلاثية المزيدة) لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وإعداد قائمة بأسباب صعوبات تعلم الصرف لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وإعداد دروس قائمة على التعلم المدمج لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، وقياس فاعلية التعلم المدمج في علاج صعوبات الصرف لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى.
وتمثلت مشكلته في: وجود صعوبات في تعلم الصرف تواجه متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، ويتطلب علاجها باستخدام استراتيجيات حديثة، ومن هذه الاستراتيجيات ( التعلم المدمج)، ومنهج البحث: المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي، واستخدم الباحث الأدوات الآتية: الاستبانة في تعرف صعوبات تعلم الصرف وأسبابها، وكتاب الطالب ( دروس في الصرف باستخدام التعلم المدمج)، ودليل المعلم، واختبار تحريري قبلي وبعدي.
تكونت عينة البحث: من ( 29) طالبا من طلاب المستوى الثالث بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، والأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث كانت: معامل الثبات ألفا كرونباخ، ومعامل السهولة والصعوبة، ومعامل التمييز، واختبار كولمجروف سميرنوف لقياس اعتدالية التوزيع الطبيعي للبيانات، واختبار (ت) المعلمي لدلالة الفروق بين متوسطات عينتين مرتبطتين.
نتائج البحث: توصل البحث الحالي إلى قائمة لصعوبات تعلم الصرف لدى طلاب المستوى الثالث بمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، وقد تضمنت القائمة (41) صعوبة من صعوبات تعلم الصرف لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، وتوصل الباحث إلى قائمة بأسباب صعوبات تعلم الصرف وهي: أسباب ترجع إلى المتعلم، وأسباب ترجع إلى المعلم، وأسباب ترجع إلى محتوى مقرر التدريبات اللغوية، وأسباب ترجع إلى استراتيجيات التدريس، وأسباب ترجع إلى أساليب التقويم، كما توصل الباحث إلى بناء برنامج مقترح لمعالجة صعوبات تعلم الصرف لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، تم تضمينه جميع الصعوبات الواردة في قائمة الصعوبات التي تم التوصل إليها في الهدف الأول ومعالجتها من خلال استراتيجية التعلم المدمج في أثناء تدريس البرنامج المقترح، ودلت النتائج على فاعلية التعلم المدمج في معالجة صعوبات تعلم الصرف لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، إذ دلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي الأداء لدى الطلاب في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار صعوبات تعلم الصرف لصالح التطبيق البعدي.
Abstract: Research Objective: To prepare a list of difficulties in learning Arabic morphology (Conjugation of abstract triangular verbs, and increased triple verbs ) for Arabic language learners who Speak other languages , and lessons based on the blended learning in order to treat conjugation difficulties of Arabic learners who speak other languages , and measure the effectiveness of the blended learning in the treatment of conjugation difficulties among learners of Arabic language who speak other language, and also prepare lessons that are based on blended learning difficulties of Arabic language learners who speak other languages.
Research problem: Existence of difficulties faced by Arabic language learners who speak other languages, in learning Arabic science of morphology, that require treatment with modern strategies, including (Blended learning).
Research Methodology and Procedures: The researcher followed the descriptive and semi-experimental approaches in his research, and used questionnaire on learning difficulties of conjugation, student book (lessons in conjugation using blended learning), teacher's guide, written test of learning conjugation difficulties.
Research Sample: (29) students of class three in Arabic language institute of learning Arabic for those who speak other languages in Islamic university of Medinah.
Statistical methods used are: Alpha Kronbach stability coefficient, ease of difficulty coefficient, coefficient of excellence, colgrove test, smirnoff measurement of moderate normal data distribution, Parameter T test to denote the difference between the averages of two related samples.
The most important results of the research are as follows:
- The research has succeeded in getting a list of difficulties, in learning Arabic science of morphology among students of class three in the institute of teaching Arabic language in the Islamic university of Medina, that included (41) difficulties of learning conjugation for students of class three in the institute of learning Arabic language for who speak other languages.
- The researcher succeeded in getting reasons of learning difficulties of Arabic language science of morphology, which are due to the student, teacher, course content of language exercises, teaching strategies, and evaluation methods.
-The researcher also succeeded in building a proposed program to address the difficulties of learning Arabic science of morphology, of learners of Arabic language who speak other languages. which included all the list of difficulties reached in the first objective, and addressed through the blended learning strategy in the course of teaching the proposed Program.
- The results indicated the effectiveness of blended learning in addressing learning difficulties of students of the institute of Arabic language learning. and that there were statistically significant differences at the level of significance (05.0) among the average performance of students in the prior- and post-application, in order to test the learning difficulties of conjugation in favour of the post-application.