رسالة علمية / مشروع بحثي

مدى ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط للقيادة التحويلية وعلاقتها بالعلاقات الإنسانية من وجهة نظر الأساتذة

Title The extent to which principals of secondary schools in Nouakchott exercised the transformational leadership and their relation to human relations from the point of view of the teachers)

الباحث الرئيس أحمدنا محمد محمود اعمرالسالم
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث إلى التعرف على درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط لكل من القيادة التحويلية والعلاقات الإنسانية من وجهة نظر الأساتذة. ولتحقيق ماهدف إليه البحث فقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدم الاستبانة كأداة مناسبة لجمع المعلمومات، وقد تكون مجتمع البحث من من جميع أساتذة التعليم الثانوي الحكومي بمدينة نواكشوط والبالغ عددهم (1340) أستاذا، وطبق البحث خلال الفصل الدراسي الثاني من العام ال دراسي1438/1439.وبلغت العينة (303) أستاذ بنسبة (22.6%) من المجتمع الكلي. وللتحقق من صدق المحتوى للاستبانة فقد تم عرضها في صورتها الأولية على مجموعة من المحكمين المتخصصين، واستخدم الباحث الأساليب الاحصائية المناسبة للدراسة الميدانية وهي: التكرارات والنسب المئوية، معامل ارتباط بيرسون، معامل ألفا كرونباخ، المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، الاختبار التشخيصي للاعتدالية، اختبار (مان ويتني)، اختبار (كروسكال- واليس). من أهم نتائج البحث مايلي: 1. ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط للقيادة التحويلية بدرجة عالية، بمتوسط حسابي (3.59). 2. ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط للعلاقات الإنسانية بدرجة عالية، بمتوسط حسابي (3.84). 3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) بين متوسطات إجابات الأساتذة نحو ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط للقيادة التحويلية، تعزى لاختلاف (التخصص، المؤهل العلمي، الخبرة). 4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) بين متوسطات إجابات الأساتذة نحو ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط للعلاقات الإنسانية، تعزى لاختلاف (التخصص، المؤهل العلمي، الخبرة). 5. وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين ممارسة مديري المدارس الثانوية بنواكشوط للقيادة التحويلية في كل بعد من أبعادها وممارستهم للعلاقات الإنسانية.
Abstract: The study aimed to identify the degree of which the principals of secondary schools in Nouakchott have exercised the transformational leadership and their relation to human relations from the point of view of the teachers. To achieve the objectives of the research, the researcher used descriptive analytical method, and used the questionnaire as an appropriate tool to collect information, the research community consisted of all secondary school teachers in Nouakchott which was a some of (1340) teachers, the study was conducted during the second semester of the academic year 1438/1439. The sample was 303 teachers with 22.6% of the total population. In order to verify the content of the questionnaire, it was presented in its preliminary form to a group of specialized arbitrators, the researcher used the appropriate statistical methods for the field study, which are: frequency and percentages, Pearson correlation coefficient, Alpha-Cronbach, arithmetic mean and standard deviation, diagnostic test of moderation, Mann Whitney test, Croskal-Wallis test). The most important findings are as follows: 1. the high school principals in Nouakchott exercise for transformational leadership with a high degree, with an average of (3.59). 2. the high school principals in Nouakchott exercise for human relations with a high degree, with an average of 3.84. 3. There were no statistically significant differences at the level of significance (= 0.05) between the average responses of teachers to the practice of secondary school principals in Nouakchott for transformational leadership, due to the difference (specialization, qualification, experience). 4. There are no statistically significant differences at the level of significance (= 0.05) between the average responses of teachers to the practice of secondary school principals in Nouakchott for human relations, due to the difference of (specialization, qualification, experience). 5. There is a positive correlational relationship between the practice of secondary school principals in Nouakchott for transformational leadership in each of its dimensions and their practice of human relations.
المشرف على البحث: عبدالله علي سالم التمام
تاريخ إنجاز البحث: 11.26.2017
تاريخ المناقشة: 12.16.2019
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ