رسالة علمية / مشروع بحثي

عوامل الانحرافات السلوكية لدى طلاب المدارس الثانوية في الكاميرون وسبل معالجتها من منظور التربية الإسلامية

Title Factors of behavioral deviations among high school students in Cameroon and ways of its confrontation from the perspective of Islamic Education

الباحث الرئيس محمد مودود
التخصص: التربية
المستخلص: هدف البحث للتعرف على العوامل الشخصية، والاجتماعية، والعوامل الإعلامية والبيئية المؤدية إلى ممارسة السلوكيات المنحرفة لدى طلاب المرحلة الثانوية في شمال غرب الكاميرون من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، ومعرفة الفروق ذات الدلات الاحصائية والتي تعزى إلى (التخصص، الجنس، الخبرة ) وإبراز أهم سبل معالجة تلك العوامل المؤدية للانحرافات السلوكية من وجهة نظر التربية الإسلامية. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي وقام بإعداد استبانة لاستطلاع آراء المعلمين والمعلمات والذين بلغ عددهم (343) وقد تم استخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) الإصدار(22)، لتحليل البيانات، وتم استخدام أيضاً الأساليب الإحصائية الآتية: معامل الارتباط بيرسون للتأكد من صدق الاستبانة ومعامل ألفا كرونباخ للتأكد من ثبات الأداة، واختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه (ANOVA) للكشف عن دلالة الفروق في استجابات العينة والتي تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، والتخصص، والخبرة. ويتكون البحث من خمسة فصول وخاتمة والتي تشمل نتائج البحث والتوصيات والمقترحات. وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج وكان من أبرز ها ما يلي: -كشف البحث في جانبه الميداني شيوع عوامل الانحرافات السلوكية لدى طلاب المدارس الثانوية في الكاميرون بدرجة كبيرة من وجهة نظر المعلمين، بمتوسط حسابي (3.46).وأما العوامل الانحرافات السلوكية من وجهة نظر المعلمين فهي كالآتي: تمثل أكبر العوامل الشخصية المؤدية إلى الانحرافات السلوكية لدى طلاب المدارس الثانوية في الكاميرون في حب المغامرة والإثارة، وإقامة علاقات عاطفية غير شرعية، بمتوسط حسابي (3.35).وتمثل أكبر العوامل الأسرية المؤدية إلى الانحرافات السلوكية في انشغال الوالدين عن متابعة الأبناء، قصور الرقابة الوالدية الرشيدة، وفاة أحد الوالدين أو كليهما، بمتوسط حسابي (3.48) تمثل أكبر العوامل البيئية المدرسية المؤدية إلى الانحرافات السلوكية لدى الطلاب في خشية الطالب من استهزاء الزملاء، مجاراة الطالب لزملائه في الانحراف السلوكي، ضعف التواصل والمتابعة بين الأسرة والمدرسة، بمتوسط حسابي(3.34).تمثل أكبر العوامل الإعلامية المؤدية إلى الانحرافات السلوكية لدى طلاب المدارس الثانوية في الكاميرون في مشاهدة الطالب لأفلام العنف والجريمة، مشاهدة المسلسلات العاطفية المثيرة، استخدام الانترنت للدردشة العاطفية بمتوسط حسابي (3.70)، وجاءت في مقدمة العوامل. وأما التوصيات فيوصي الباحث بالآتي: تكثيف الرقابة الأسرية والتوعية المدرسية حول ما يشاهده الأبناء من برامج إعلامية وتوعيتهم بالطرق الصحيحة في استخدامها وتحذيرهم من خطورة الإدمان عليها. تفعيل التواصل والشراكة بين الأسرة والمدرسة في متابعة الطلاب وتعديل سلوكياتهم في ضوء التوجيهات التربوية الاسلامية والتربية الحديثة. إقامة برامج توعوية داخل المدرسة وخارجها موجهة لأولياء أمور الطلاب بضرورة قيامهم بدورهم التربوي، وبيان خطورة الإهمال والانشغال عن الأبناء على سلوكياتهم الأخلاقية والاجتماعية.
Abstract: Raising young people and caring about what develops and affects their behavior positively is the goal of education in general and Islamic education in particular. The present study aimed at identifying the personal factors, and the social and media factors leading to behavioral deviations among high school students in North-west region of Cameroon from the point of view of teachers, as well as identifying the most important ways to confront the phenomenon of behavioral deviations among high school students from the point of view of Islamic education, knowing the statistically significant differences attributed to variables (specialization, gender, experience).The descriptive analytical method was used as the methodology of the research and the questionnaire was administered to a sample of (334)teachers from secondary schools in North-west region of Cameroon. The Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) program was used to analyze the data. The following statistical methods were used:(Pearson Correlation Coefficient, and ANOVA) to know the significance of differences in the sample responses that are attributed to the difference of scientific (qualification, specialization, and experience). The research consists of five chapters and Conclusion. The research reached a set of results, the most important of which are: The prevalence of behavioral deviations among secondary school students in Cameroon is very high from the teachers' point of view with an average of (3.48). But the factors in general are as follow: The greatest personal factors leading to behavioral deviations among high school students in Cameroon are: Loving adventure and excitement, establishing illegal emotional relationships, and the weakness of religious persuasion, with an average arithmetic (3.35).The largest family factors leading to behavioral deviations are: Parental preoccupation and lack of follow up of the children, effect of death of one or both parents, frequent absence of parents from home for long periods, Poor parental control with an average of (3.48).The greatest environmental factors leading to behavioral deviations of students on Fear of mockery by colleagues, copying bad attitude from other students’ behaviors. weak communication and follow-up between the family and school with an arithmetic mean (3.34).The biggest media factors leading to behavioral deviations among high school students in Cameroon are: watching violent and crime films, watching exciting emotional series, using Internet for emotional chat, and addiction to social networks with an arithmetic mean (3.70).In conclusion, it is recommended that: Intensifying family supervision and school awareness about what children follow via media programs and raising awareness of the correct ways of using media and warning them of the danger of addiction.Activating the communication and partnership between the family and the school in following up the students' and modifying their behavior in the light of the Islamic educational directives and modern education.The establishment of awareness programs within and outside the school directed to the parents of the students on the need to do their educational role, as well as organizing some training courses that aim to provide parents with the skills of dealing with children.
المشرف على البحث: صالح سالم خليوي العمري
تاريخ إنجاز البحث: 12.27.2017
تاريخ المناقشة: 01.26.2021
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ