القيم المتضمنة في مقررات اللغة الانجليزية للمرحلة الإبتدائية في المدارس العالمية بالمملكة العربية السعودية في ضوء أهداف التربية الأسلامية - دراسة تحليلية نقدية
Title The values included in the English language courses for the primary stage in the international schools in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the goals of Islamic education: A critical analytical study.
الباحث الرئيس عبدالله صالح عبدالله الفهيد
التخصص: التربية
المستخلص: هدف الدراسة: التعرف على القيم المتضمنة في مقررات اللغة الإنجليزية للمرحلة الابتدائية في المدارس العالمية بالمملكة العربية السعودية، في ضوء أهداف التربية الإسلامية، تحليل ونقد.
منهج الدراسة: استخدم الباحث منهج تحليل المحتوى لاستخراج القيم المتضمنة في مقررات اللغة الإنجليزية للمرحلة الابتدائية في المدارس العالمية بالمملكة العربية السعودية ونقدها في ضوء أهداف التربية الإسلامية. يتمثل مجتمع هذه الدراسة في مقررات اللغة الانجليزية للمرحلة الابتدائية في المدارس العالمية بالمملكة العربية السعودية (المنهج البريطاني)، أما عينة الدراسة فتكونت من مقررات مادة اللغة الانجليزية للصفوف العليا الرابع، والخامس، والسادس من المرحلة الابتدائية في المدارس العالمية في منطقة القصيم.
وقد توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج كان من أبرزها ما يلي:
1. جاء مجموع القيم الواردة في المقررات محل الدراسة (668) مرة, وجاءت القيم الصحية في المرتبة الأولى بتكرار بلغ (310) مرة, وجاءت القيم الثقافية في المرتبة الثانية بتكرار (166), وجاءت القيم الأخلاقية في المرتبة الثالثة بتكرار بلغ (96) مرة, وجاءت القيم الاجتماعية في المرتبة الرابعة بتكرار بلغ (93) مرة, وجاءت القيم الدينية في المرتبة الخامسة والأخيرة بتكرار (3) مرات فقط.
2. لم تتكرر القيم بمجموعها وفق الأهداف التي تسعى التربية الإسلامية إلى غرسها في نفوس الطلاب، بل كان هناك قصور كبير في هذا الباب مما قد يؤثر على الطلاب سلباً، وقد ينحو بهم في اتجاهات تربوية لا تتناسب مع مجتمع يؤمن بالله ربًا، وبمحمد صلى الله عليه وسلم رسولاً، وبالإسلام دينًا.
3. هذا القصور الواضح في القيم (الدينية، والأخلاقية، والاجتماعية، والثقافية) يتعارض مع أهداف التربية الإسلامية والسياسة التعليمية للمملكة العربية السعودية والتي تسعى لغرس هذه القيم التربوية لدى الطلاب.
وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها: بناء مقررات على نفس المنهجية التي بنيت عليها المقررات محل الدراسة مع مراعاة تضمينها القيم الإسلامية، وتشكيل لجان متخصصة لمراجعة المقررات التي تقدمها المدارس العالمية وفحصها للتأكد من صلاحيتها ومواءمتها لأهداف وسياسة التعليم بالمملكة, والإشراف المباشر لوزارة التعليم على هذه المدارس للتأكد من المناهج التي تقدم للطلاب، وإجراء عمليات تقييم للجهود والاجراءات التي أقرتها وزارة التعليم للحفاظ على الهوية الوطنية لمعرفة مدى فاعلية تلك الجهود، وجدية المدارس في الالتزام بها وتطبيقها.
Abstract: Aim of the study: Identifying the values included in the English language courses of the primary school in the international schools in the Kingdom of Saudi Arabia, in light of the goals of Islamic education, analysis and criticism.
Study Methodology: The researcher used the content analysis method to extract the values included in the English language courses for the primary stage in the international schools in Saudi Arabia and critique them in light of the goals of Islamic education.
The Study Community: The community of this study is represented in the English language courses for the primary stage in the international schools in Saudi Arabia (the British curriculum). The sample of the study consisted of the courses of the English language for the fourth, fifth and sixth grades of the primary stage in the international schools in the Qassim region.
The study reached a number of results, the most significant of them were:
1. The total values in the courses studied were (668), health values ranked first (310) times, cultural values ranked second (166) repetitions, social values came in fourth place with (93) times repetitions, and religious values came in fifth and last place with only (3) repetitions.
2. The values have not been repeated in their entirety according to the goals that Islamic education seeks to inculcate in the hearts of the students, there has been a large deficiency in this section, which may affect the students negatively, and may tend to them in educational directions that do not suit the society; the society that believes in Allah as our Lord, Muhammad peace be upon him as our messenger, and Islam is our religion.
3. This apparent lack of values (religious, moral, social, and cultural) conflicts with the goals of Islamic education and the educational policy of the Kingdom of Saudi Arabia, which seeks to inculcate these educational values in the students' hearts.
The study suggested a number of recommendations such as: building courses on the same methodology on which the courses under study were built, taking into consideration the inclusion of Islamic values in them. Forming specialized committees to review and examine the decisions submitted by international schools to ensure their validity and suitability to the goals and policy of education in the Kingdom. The direct supervision by the Ministry of education to these schools in order to evaluate the curricula, which are offered to students. To evaluate the efforts and measures adopted by the Ministry of Education to preserve the national identity to determine the effectiveness of these efforts, and the seriousness of schools to adhere to and implement them.
المشرف على البحث: عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي