مستوى مقروئية كتاب التربية الإسلامية لطلاب المرحلة الإعدادية في جمهورية مالي وعلاقتها بمستوى الفهم القرائي لديهم
Title Level of readability of the book; Islamic education Textbook for intermediate stage students in the Republic of Mali and its relationship to their level of reading comprehension
الباحث الرئيس عبدالله جاكيتي
التخصص: التربية
المستخلص: تمثلت مشكلة البحث في السؤال التالي: ما مستوى مقروئية كتاب التربية الإسلامية لطلاب المرحلة الإعدادية في جمهورية مالي وعلاقتها بمستوى الفهم القرائي لديهم؟ وتفرعت منه عدة أسئلة فرعية, وللإجابة عن أسئلة البحث استُخدم المنهج الوصفي الارتباطي, وطُبقت الدراسة على عينة بلغت (300) طالب وطالبة من طلاب الصف الثالث الإعدادي, وتمثلت أدوات الدراسة في ما يلي :
1- اختبار التتمة لقياس مستوى مقروئية الكتاب في ضوء درجات الطلبة.
2- اختبار الفهم القرائي في ضوء قائمة بمهارات الفهم القرائي المناسبة لخصائص المتعلمين والمحتوى العلمي للكتاب, المتمثلة في ثلاثة مستويات الفهم (الحرفي- الاستنتاجي – النقدي).
وبعد التأكد من صدق الأدوات وثباتها, استُخدم لتحليل البيانات أساليب ومعالجات إحصائية عدة, منها: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية, معامل السهولة والصعوبة, الصدق الذاتي, المقارنات الطرفية, معامل بيرسون, اختبار (ت) للعينات المستقلة. وقد تم التوصل إلى نتائج منها:
أ. معرفة مستوى مقروئية كتاب التربية الإسلامية المقرر على طلبة الصف الثالث الإعدادي بجمهورية –مالي, وأنّ مستوى مقروئية العام الكتاب هو (التعليمي).
ب-وجود فروق ذي دلالة إحصائية عند مستوى المعنوية (0,05) بين متوسط أداء الطلاب والطالبات في اختبار التتمة, لصالح الطلاب.
ج-وجود فروق ذي دلالة إحصائية في الاختبارَين بين المتوسط الافتراضي والمتوسط الواقعي, لصالح المتوسط الافتراضي.
د-وجود علاقة ارتباطية بين مستوى مقروئية أفراد العينة في اختبار التتمة وبين مستوى الفهم القرائي لديهم.
Abstract: The research problem was as the following question: What is the level of readability of Islamic education textbooks for middle school students in the Republic of Mali and its relation to their level of reading comprehension? The study was applied to a sample of (300) male and female students from the third intermediate year. The study tools were as follows:
1- Continuation test to measure the level of readability of the book in the light of students' grades.
2- Test of reading comprehension in the light of a list of skills of reading comprehension appropriate to the characteristics of learners and academic content of the book, represented in three levels of understanding (literal - deductive - critical).
After verifying the reliability and consistency of the tools, several statistical methods and processes were used to analyze the data. Conclusions reached include:
a. To know the level of readability of the Textbook of Islamic education for the third grade preparatory students in the Republic of Mali, and that the level of readability of the general book is (learning).
b. The presence of statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average performance of male and female students in the sequel test, in favor of the male students.
c. There were statistically significant differences in the two tests between the default and the realistic mean, in favor of the default average.
d. There was a correlation between the readability level of the sample in the sequel test and the level of their reading