مدى ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات تنفيذ الدروس اليومية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الثالث بالمرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية
Title The extent of adherence to teaching skills by Islamic theology and etiquettes instructors in delivering daily classes, and its correlation to the learning outcomes acquired by students in the third year of high school in the Republic of Yemen
الباحث الرئيس عبد الله عمر سعيد بن شابظ
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: مدى ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات تنفيذ الدروس اليومية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الثالث الثانوي في الجمهورية اليمنية.
مشكلة البحث: تتمثل مشكلة البحث في السؤال التالي: ما مدى ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات تنفيذ الدروس اليومية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الثالث بالمرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية؟
هدف البحث: الكشف عن مدى ممارسة معلمي التربية الإسلامية للصف الثالث الثانوي لمهارات تنفيذ الدروس اليومية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لطلابهم.
منهج البحث وأدواته وعينته: استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتمّ تطبيق استبانة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات تنفيذ الدروس اليومية بعد التأكد من صدقها وثباتها على عينة اُختيرت بطريقة عشوائية طبقية قوامها (393) طالباً من طلاب الصف الثالث الثانوي بقسميه (الأدبي والعلمي) في ساحل محافظة حضرموت بالجمهورية اليمنية، في الفصل الثاني من العام الدراسي 1439هـ-1440هـ.
أبرز نتائج البحث: تمثلت نتائج البحث في أن ممارسة معلمي التربية الإسلامية للصف الثالث الثانوي لمهارات تنفيذ الدروس اليومية كانت بدرجه (متوسطة)، وأن مستوى التحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الثالث الثانوي في مادة التربية الإسلامية هو مستوى (مرتفع)، وأن هناك علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين مدى ممارسة المعلمين لمهارات تنفيذ الدروس والدرجة الكلية للتحصيل الدراسي في مادة التربية الإسلامية، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب القسم الأدبي وطلاب القسم العلمي في تقييمهم لمدى ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات تنفيذ الدروس اليومية.
Abstract: Research title: The extent of adherence to teaching skills by Islamic theology and etiquettes instructors in delivering daily classes, and its correlation to the learning outcomes acquired by students in the third year of high school in the Republic of Yemen.
Problem statement (Or research need): The focal point of this research is to address the following question: To what extent do Islamic theology and etiquettes instructors practice the necessary teaching skills to deliver daily classes, and how does adherence to such teaching skills correlate with learning outcomes acquired by students in the third year of high school in the Republic of Yemen?
Research objective: To investigate the extent of adherence of Islamic theology and etiquettes instructors to teaching skills in delivering daily classes to third-year students in high school, and its correlation to the learning outcomes acquired by them.
The methodology of research: A descriptive study was conducted by the researcher on a sample of 393 third-year students through a survey. These students were asked questions about the adherence of Islamic theology and etiquettes instructors to teaching skills in delivering daily classes, and then the survey was confirmed to be representative of the sample. The research sample included students from two major tracks: scientific and humanities tracks. This survey took place in the coastal region of the province of Hadhramaut in the republic of Yemen, in the second semester of the year 1439 AH. A correlational study followed this survey to investigate the relationship between the adherence of instructors to teaching skills in delivering daily classes and the learning outcomes acquired by students.
Research outcomes: The survey showed that the adherence to teaching skills by Islamic theology and etiquettes instructors in delivering daily classes was mediocre, while the results of educational outcomes of students were outstandingly high in the Islamic theology and etiquettes course. This descriptive study suggests a statistically positive correlation between the application of teaching skills by Islamic theology and etiquettes instructors and the overall acquired learning outcomes. However, this statistical correlation does not apply for the skill of using non-traditional teaching methods. Moreover, there is no significant difference in the evaluation of the application of teaching skills by instructors between students from scientific and humanities tracks.