Title Collecting and study of hadiths reported on bad omen
الباحث الرئيس جميل بشير عثمان
التخصص: فقه السنة
المستخلص: موضوع البحث: دراسة الأحاديث التي وردت في الطيرة دراسة حديثية.
منهج البحث: استقرائي نقدي؛ وذلك بتتبع الأحاديث الواردة في الطيرة وجمعها، وتخريجها، ودراستها دراسة حديثية مع شرحها وذكر فوائدها.
الأقسام الرئيسة في البحث: يحتوي البحث على تمهيد، وخمسة فصول، واثني عشرة مبحثًا، وخاتمة.
أبرز النتائج:
1. الأحاديث الواردة في تعريف الطيرة كلها ضعيفة.
2. ما روي عن النبي صلى الله عليه وسلم: «لَا شَيْءَ فِي الْهَامِ، وَالْعَيْنُ حَقٌّ، وَأَصْدَقُ الطِّيَرِ الْفَأْلُ». اختلف فيه على ثلاثة أقوال: والأقرب أنَّ الحديث من رواية حابس رضي الله عنه.
3. الأحاديث الواردة في وجود الطيرة في كل ابن آدم، وأنها ملازمة لهذه الأمة ضعيفة كلها؛ لأنها مخالفة للأحاديث الصحيحة. ومنها في الصحيحين حديث ابن عباس وعمران بن الحصين سبعون ألفًا يدخلون بغير حساب ولا عذاب وهم الذين لا يتطيرون.
4. الأحاديث الواردة في كفارة من وقع في الطيرة كلها ضعيفة لكن ثبتت عن بعض الصحابة.
Abstract: Research topic: Study and dealt with hadiths reported on bad omen according to the knowledge of Hadith
Research methodology: critical inductive, by tracing out the hadiths reported on bad omen, collecting, documenting, and studying them, according to the knowledge of Hadith with explanation and mentioning their benefits.
The main sections of the research: The research contains a preamble, five chapters, twelve topics, and a conclusion.
Important results:
1. The hadiths reported in the definition of bad omen are weak.
2. What was narrated from the Prophet, may Allah’s peace and blessings be upon him: “There is nothing in inspiration, and the eye is true, and the most sincere of omen is good fortune. This hadith was disagreed on three sayings: The closest is that the hadith is from the narration of Habis, may Allah be pleased with him.
3. The hadiths reported in the existence of bad omen in every son of Adam, and that they are inherent in this nation are weak, because they are contrary to the authentic hadiths. Including in the two Sahihs (Bukhari and Muslim), the hadith of Ibn Abbas and Imran bin Al-Husain seventy thousand would enter paradise without reckoning nor torment, and they are the ones who do not engage themselves in bad omen.
4. The hadiths reported in the atonement for those who fall into bad omen are all weak, but it is proven by some of the Companions.