مدى استخدام معلمي العلوم الشرعية بدولة الكاميرون لمهارات فهم النص النبوي في المرحلة الثانوية وعلاقته بمستوى فهم طلابهم في مادة الحديث - دراسة ميدانية
Title The extent of religious sciences teachers uses of the prophetic text comprehension skills in the secondary stage and its relation with their students understanding in the subject of Hadith in Cameroon.
الباحث الرئيس يايا نور الإسلام حسن
التخصص: التربية
المستخلص: مشكلة الدراسة:
تمثلت مشكلة الدراسة في السؤال الرئيس التالي: ما مدى استخدام معلمي العلوم الشرعية بدولة الكاميرون لمهارات فهم النص النبوي في المرحلة الثانوية وعلاقته بمستوى فهم طلابهم في مادة الحديث؟
أهداف الدراسة:
1- تحديد مهارات فهم النص النبوي التي ينبغي أن يمارسها معلمو العلوم الشرعية بالصف الأول الثانوي في تدريس مقرر الحديث.
2- تحديد مدى استخدام معلمي العلوم الشرعية بالصف الأول الثانوي لمهارات فهم النص النبوي في المواقف التدريسية.
3- تحديد مهارات فهم النص النبوي المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي.
4- تحديد مستوى فهم النص النبوي لدى طلاب الصف الأول الثانوي.
5- الكشف عن العلاقة الارتباطية بين استخدام معلمي العلوم الشرعية لمهارات فهم النص النبوي ومستوى فهم طلابهم في مادة الحديث.
منهج الدراسة وعينته وأدواته:
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي, وفي سبيل تحقيق الهدف السابق أعد الباحث قائمة بمهارات فهم النص النبوي وأخرى لمهارات الفهم القرائي, بالإضافة إلى إعداد استبانة لقياس مهارات استخدام النص النبوي للمعلمين واختبار لقياس فهم الطلاب في مادة الحديث, وتم تطبيق الاستبانة والاختبار على (205) طالبًا من طلاب المرحلة الثانوية في مدارس العلوم الشرعية بدولة الكاميرون, ثم خضعت البيانات للمعالجة الإحصائية باستخدام معامل السهولة والصعوبة والتمييز, ومعامل الارتباط لبيرسون, والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية, ومعامل ألفا كرونباخ, والتجزئة النصفية, واختبار النسبة التائية.
أبرز نتائج الدراسة:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسط درجات المتوسط الواقعي ومتوسط درجات المتوسط الفرضي في استبانة فهم النص النبوي، وذلك لصالح المتوسط الفرضي.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسط درجات المتوسط الواقعي ومتوسط درجات المتوسط الفرضي في اختبار الفهم القرائي، وذلك لصالح المتوسط الفرضي.
3- وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين استخدام معلمي العلوم الشرعية لمهارات فهم النص النبوي ومستوى فهم طلابهم في مادة الحديث.
Abstract: Research problem:
What is the extent of religious sciences teachers use in Cameroon of the prophetic text comprehension skills in the secondary stage and its relation with their students understanding in the subject of Hadith?
Research objectives:
The current study aimed at identifying the skills of understanding the prophetic text and the level of secondary students' prophetic text understanding in Cameroon state and at knowing the use degree of prophetic text understanding skills for the religious teachers in teaching the hadith subject.
Research methodology, sample and tool:
The study has depended on the analytic descriptive method, and in fulfillment of the previous objective, the researcher has made a list of the prophetic text use skills and another for the prophetic text understanding skills in addition to preparing a questionnaire to measure the prophetic text use skills for teachers and a test to measure students understanding in the hadith subject, a questionnaire and a test were applied for (205) students of secondary stage in religious sciences schools in Cameroon state, then the data were subjected to the statistical processing by using the coefficient of easiness, difficulty and distinction and Pearson's correlation coefficient, arithmetic averages, standard deviations, the coefficient of Alpha Cronbach, half reliability and the T ratio test. percentages, grade, and degree of availability.
Main results:
The study has summed up to a set of results, the most important are: existence of differences with statistical indication at the level (0,01) between the average of factual average degrees and hypothetic average degrees in favor of the default average, the existence of differences with statistical indication at the level (0,01) between the average of factual average degrees and hypothetic average degrees in favor of the default average, and the existence of correlative relation with statistical indication at the level (0,01) between the religious sciences teachers use of the prophetic text comprehension skills and their students understanding level in the hadith subject.