رسالة علمية / مشروع بحثي

بناء وحدة تعليمية في بيان المعاني السياقية للأبنية الفعلية في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها - بناء (استفعل) - في السور الأربعة عشرة الأولى من القرآن الكريم أنموذجاً

Title Forming study unit for explaining contextual meanings of verbal morphological forms in teaching Arabic for non-native speakers– Istaf'ala structure– in the first fourteen chapters of the Holy

الباحث الرئيس ثالث تانيمون خليل
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: عنوان البحث: بناء وحدة تعليمية في بيان المعاني السياقية للأبنية الفعلية في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها –بناء (اِسْتَفْعَلَ)- في السور الأربعة عشرة الأولى من القرآن الكريم أنموذجا. مشكلة البحث: تتركز مشكلة هذا البحث على تعرف الدلالة السياقية لصيغة (اِسْتَفْعَلَ) في السور الأربعة عشرة الأولى من القرآن الكريم. منهج البحث: يعتمد الباحث في هذا البحث على المنهجين المنهج الوصفي، والمنهج شبه التجريبي. أهم نتائج البحث: 1.التوصل إلى قائمة بمهارات الفهم الدلالي المناسبة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى الرابع, وقد تضمنت القائمة (24) مهارة من مهارات الفهم الدلالي. 2-التوصل إلى بناء وحدة تعليمية قائمة على المعاني السياقية لوزن "اِسْتَفْعَلَ" الواردة في السور الأربعة عشرة الأولى من القرآن الكريم لتنمية مهارات الفهم الدلالي لدى طلاب المستوى الرابع بمعهد تعليم اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. 3-يؤكد هذا البحث أهمية الدرس القرآني كمصدر أساسي في تعليم اللغة لغير أبنائها. 4-يؤكد هذا البحث أهمية السياق في الإبانة عن المعاني الدقيقة لوزن-اِسْتَفْعَلَ-في ضوء نصوصه في الآيات القرآنية. 5-يؤكد هذا البحث أن الدلالة المعجمية والدلالة السياقية قد تتفقان وليس بالضرورة أن يكون هناك فرق بينهما. 6- أثبت هذا البحث أن الدلالة المعجمية والدلالة السياقية اتفقتا في سبعة وستين موضعا واختلفتا في سبعة مواضع. 7-ورد في هذه السور الأربعة عشرة الأولى من القرآن الكريم وزن –اِسْتَفْعَلَ- أربعا وسبعين مرة. الكلمات المفتاحية: وحدة تعليمية - المعاني السياقية- تعليم اللغة العربية- اِسْتَفْعَلَ.
Abstract: The theme of the research: Forming study unit for explaining contextual meanings of verbal morphological forms in teaching Arabic for non-native speakers– Istaf'ala structure– in the first fourteen chapters of the Holy Qur'an. Research Problem: The problem of the research focuses on knowing the contextual meanings of " Istaf'ala" form in the first fourteen chapters of the Holy Qur'anObjectives of the Research: the mains objectives of this Research include:- Specifying the morphological structures that came in the form of "Istaf'ala" in the first fourteen chapters of the Holy Qur'an. knowing the contextual meanings of "Istaf'ala" forms that featured in these chapters- knowing the necessary skills of semantic understanding for the teachers of Arabic for non-native speakers- Providing proposed study unit for developing semantic understanding for the teachers of Arabic for non-native speakers. Research methodology: The author of this research relied on Descriptive method and quasi experimental method Outcomes of the research 1- Reaching conclusion on knowing the list of literal understanding skills for the teachers of Arabic to the non-native speakers who are in the fourth level and the (24) List comprised of a skill out of the literal meaning skills 2- Reaching conclusion on forming a study unit that is based on contextual meanings of the form "Istaf'ala" that featured in the first fourteen chapters of the Holy Qur'an for developing literal understanding skills for the level four students in the institute of teaching Arabic to the non-native speakers. 3- This research emphasises on the importance of Qur'anic based lesson as basis in teaching Arabic to the non-native speakers 4-This research emphasises on the importance context in explicating the nuances of the morphological form "Istaf'ala" in light of its forms in the Qur'anic Verses5- This research emphasises on the fact that the literal and contextual meanings can overlap, and it is not necessary to get a difference between them. 6-This research proved that literal and contextual meanings overlapped in 67 places, and differed in seven places. 7- The "Istaf'ala" structure featured in these fourteen chapters of the holy Qur'an in 74 places.
المشرف على البحث: عمر صابر احمد عبدالجليل
تاريخ إنجاز البحث: 01.01.2018
تاريخ المناقشة: 05.12.2020
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ