الكليّات الفقهيّة عند شيخ الإسلام ابن تيميّة - جمعاً ودراسة
Title The Jurisprudential Universal Concepts of Sheikh Al-Islam Ibn Taymiyyah, Collection and Study.
الباحث الرئيس عثمان علي نور عثمان
التخصص: الفقه
المستخلص: حوى البحث اثنتين ومائتي كلّيّة (202) درستُ فيها هذه الكلّيّات دراسة فقهيّة مقارنة، شاملةً تصوير الكلّيّة تصويرًا يقرّب معناها، ويحدّد معالمها، مع العناية بتحرير محلّ النزاع والوفاق فيها، وبيان مستند الكلّيّة وأدلّتها، مبْرزًا مناسبة وسياق إيراد شيخ الإسلام لها، مبيّنًا مواقف الفقهاء من الكلّيّة وفاقًا وخلافًا، وذكر ما يندرج تحت الكلّيّة من أمثلة، وما يُستثنى منها، مع العناية بما يمكن أن يندرج تحتها من نوازل ومسائل مستجدّة.
وقسّمتُ البحث إلى تمهيد، وبابين:
أما التمهيد فخصّصتُه للمفاهيم والحدود، عرّفت فيه بالكلّيّات الفقهية، وبيّنت أهميتها، وأنواعها، ومصادرها، والفرق بينها وبين العلوم ذات الصلة.
وأما الباب الأول: فجعلتُه للكلّيّات الفقهيّة في العبادات، مدرجًا تحته خمسة فصول:
الفصل الأول: كلّيّات فقهية عامة، وفيه تسعة عشر مبحثًا، والفصل الثاني: الكلّيّات الفقهية في كتاب الطهارة، وفيه تسعة عشر مبحثًا، والفصل الثالث: الكلّيّات الفقهية في كتاب الصلاة، وفيه عشرون مبحثًا، والفصل الرابع: الكلّيّات الفقهية في كتابي الزكاة والصوم، وفيه عشرون مبحثًا، والفصل الخامس: الكلّيّات الفقهية في كتاب الحج والزيارة، وفيه اثنان وثلاثون مبحثًا.
وأما الباب الثاني: فكان للكلّيّات الفقهية في المعاملات، وجعلتُ تحته خمسة فصول:
الفصل الأول: كلّيّات عامة في العقود وشروطها وأسبابها، وفيه أربعة وعشرون مبحثًا، والفصل الثاني: الكلّيّات الفقهية في البيوع والربا والإجارة والفرائض ونحوها، وفيه ستة عشر مبحثًا، والفصل الثالث: الكلّيّات الفقهية في النكاح والطلاق وتوابعهما، وفيه خمسة عشر مبحثًا، والفصل الرابع: الكلّيّات الفقهية في الأطعمة واللباس والأيمان والنذور، وفيه ستة عشر مبحثًا، الفصل الخامس: الكلّيّات الفقهية في الحدود والجنايات والجهاد ونحوها وفيه واحد وعشرون مبحثًا.
أهمّ نتائج الدراسة: لشيخ الإسلام ابن تيميّة عناية كبرى بذكر وتقعيد الكلّيّات الفقهيّة التي تندرج تحتها جزئيّات كثيرة، وكثيرًا ما يعضد الكلّيّة بذكر ما تستند إليه من أدلّة ونظائر.
بلغ عدد الكلّيّات المتفق عليه اثنين وستين كلّية (يمثّل نسبة 30% من المجموع)، وخالف شيخ الإسلام المذاهب الأربعة في حوالي ثلاثين كلّيّة (ما يمثّل نسبة 13 %)، ووافق جمهور الفقهاء في اثنتين وعشرين كليّة (ما يمثل 10%)، وعشر كلّيّات وافق فيها رواية غير معتمد المذهب عند الحنابلة (تمثل 4,7%).
Abstract: The research included two hundred and two (202) universal concepts, I studied these universal concepts in a comparative jurisprudential study, including depicting the universal concept in a way that brings its meaning closer and defines its features, with the interest in analysing the point of disagreement and agreement in it, and clarifying the universal concept’s sources and its evidence, highlighting the occasion and context in which Sheikh al-Islam mentioned it, indicating the positions of the jurists on the universal concept, either in agreement and disagreement, and mentioning examples of issues that fall under the universal concept, and what is excluded from it, taking care of what may fall under it in terms of modern and emerging issues.
The research was divided into an introduction, and two sections:
The Preface, I dedicated it to the concepts and limits, in which I introduced the jurisprudential universal concepts, and explained their importance, types, sources, and the difference between them and related sciences.
The first section: was to study the jurisprudential universal concepts in worship, and it contains five chapters:
The first chapter: The general jurisprudential universal concepts, and it contains nineteen topics, and the second chapter: The jurisprudential universal concepts in the Book of Purity, and it contains nineteen topics, and the third chapter: Jurisprudential universal concepts in the Book of Prayer, and it contains twenty topics, and the fourth chapter: Jurisprudential universal concepts in the books of Zakat and Fasting, and it contains twenty topics, and the fifth chapter: jurisprudence universal concepts in the book of pilgrimage and visitation, and it contains thirty-two topics.
The second section: it was to study the jurisprudential universal concepts in transactions, and I made five chapters under it:
The first chapter: general universal concepts in contracts, their conditions and reasons, and it contains twenty-four topics, and the second chapter: the jurisprudential universal concepts in sales, usury, rent, inheritance, and the like, and it contains sixteen topics, and the third chapter: the jurisprudential universal concepts in marriage and divorce and related issues, and it contains fifteen topics, and the fourth chapter: The jurisprudential universal concepts in foods, clothing, oaths, and vows, and it contains sixteen topics.
The most important results of the study: Sheikh Al-Islam Ibn Taymiyyah paid great attention to mentioning the foundations of the jurisprudential universal concepts under which many branches of jurisprudence fall, and he often supports the universal concept by mentioning the evidence and analogues on which it is based.
The number of universal concepts agreed upon was sixty-two (representing 30% of the total), and the Sheikh Al-Islam disagreed with the four schools in about thirty universal concepts (representing a percentage of 13%), and the majority of jurists agreed on twenty-two universal concepts (representing 10%), and ten universal concepts. An unsupported narration agreed with the Hanbali school of thought (representing 4.7%).