رسالة علمية / مشروع بحثي

توضيح فتوح الأرواح في شرح تلخيص المفتاح لشهاب الدين أحمد بن محمد السيواسي الأياثلوغي المتوفى سنة 803هـ - من باب الفصل والوصل لوحة رقم (121) إلى نهاية المخطوط - دراسة وتحقيق

Title the futuh of Spirits in Explaining the Summarization of the Key

الباحث الرئيس يوسف خالد يوسف العتيبي
التخصص: الأدب والبلاغة
المستخلص: فهذه رسالة في تحقيق بعض أجزاء من كتاب، وهو مخطوط: (توضيح فتوح الأرواح في شرح تلخيص المفتاح)، لشهاب الدين أحمد بن محمود السيواسي الأياثلوغي، من باب: (الفصل والوصل) إلى: نهاية المخطوط. وهو شرح لكتاب من أهم كتب البلاغة، وهو تلخيص المفتاح، للخطيب القزويني(المتوفى: 739ه)، ذلك المتن الذي تلقاه الجميع بالقبول، وأقبل عليه معشر الأفاضل والفحول، وأكب على درسه وحفظه أولو المعقول والمنقول، فصار كأصله محطَّ رحال تحريرات الرجال، وهذا الشرحُ-توضيح فتوح الأرواح- ييسر صعوباته، ويفتح مقفلاته، ويبين غوامضه، وهو شرحٌ كبير بالقول، التزم فيه المؤلف بطريقة الشرح بـ«قال، أقول»، واتَّسم منهج المؤلف بالإسهاب والميل إلى الإطالة غير المملة؛ يجنح إلى ذكر الإفادات والنكت المهمة، فقد تناول المتن تحليليًّا من جميع أوجه اللغة: نحويًّا، وصرفيًّا، ودلاليًّا، وبلاغيًّا، مع ذكر ما تَكَلَّمَتْ به العرب من شعر ونثر وشواهد نحوية، وعربي ومعرب وشاذ، وهو كثيرًا ما يدافع عن التلخيص وصاحبه كلَّ توهُّمٍ وسوء فهمٍ، وينتصر له بأسلوب هادئ رصين، محاولا التوفيق بين التلخيص وبين كلام المفتاح، ولكنه مع هذا يخالفه فيما جانبه فيه الصواب، بقوله: لا نسلم، أو لا يسلم ... كما أنه جمع في شرحه بين كلامه وكلام أهل العلم من قبله، مراعيًا في ذلك تتابع الأفكار وترتيبها، عازيًا الكلام لقائله، وهذا من بركة العلم، فقد كان الشيخ أمينًا إلى حدٍّ بعيد، فلا يذكر -غالبًا- قولا إلا ويعزوه لصاحبه وينسبه له. وقد تناولتُ هذه الرسالة بما يقتضيه مقام التحقيق من عزو وتوثيق للأقوال الصريحة المنسوبة، والمسكوت عنها ما استطعت لذلك سبيلا، والتعريف بالأعلام... إلخ، وقد بذلت في ذلك الوسع، وأعدت قراءة الرسالة عدة مراتٍ؛ رجاء إخراجها في أحسن صورة، ووفق المنهج العلمي المَرضِيِّ. وقد قسمتها إلى مقدمة، وقسمين: القسم الأول: الدراسة. القسم الثاني: النص المحقق. وذيلتُ العملَ بالمصادر والمراجع، وألحقت به فهارس علمية شملت الآيات القرآنية والأحاديث والآثار والأعلام والأماكن والبلدان، ثم فهرس الموضوعات.
Abstract: In the beginning, this study discusses the investigation of some parts of the book titled: Taudih Futuh AlArwāh fi Sharh Talkhees Almiftāh “Clarifying the Guidance of the Souls in Explaining the Summary of the Key” written by Shehab Aldeen Ahmed bin Mahmud Al-Sewasi Al-Ayathaloghy, from the chapter: Alfasl wa alwasl “Seperation and Junction”. It is an explanation of one of the most significant books written about rhetoric: “The summary of the Key” written by Al-Khatib Al-Qazwini, (who died in 739 AH). This book was well received by everyone, and was embraced by the most distinguished and dignified people. It has been studied and memorized by those who study the religion. So, it became, consistent with its origin, a reference for those who write. This explanation “Clarifying the Guidance of the Souls” simplifies the complexities of the original book, it untangles its ambiguities, and solves its mysteries. It has a great deal of explanation, with which the author has committed to the approach of noting: “he said, I say”. This approach is characterized as being detailed and thorough, but not tedious. It also tends to cite statements and anecdotes. The book deals with all the aspects of language: Grammar, morphology, Semantics and rhetoric. It mentions what the Arabs have spoken, in terms of poetry and prose. it mentions grammatical evidence; what is an Arabic word, what is arabized, and what is eccentric. The book often defends the Summary and its author from misconceptions, and triumphs over them with a calm, composed manner. It attempts to reconcile between the Summary and the Key. However, it disagrees with it, if needed, by saying: “we do not approve”, or “it is not approved”. In addition, the book combined the explanation of the author and that of the scholars preceding him, while taking into consideration the sequence and order of the ideas. It cited the people whom it quoted from, and this is a blessing of knowledge; for the Sheikh was a virtuous man who seldom mentioned a statement without referring to who said it. I have handled this study in accordance with the requirement of investigation: attributing and authenticating the explicit and the implicit statements, defining the great figures, … to the best of my abilities. I have done my best, and reread the thesis many times; hoping to deliver it in the best of manners with the proper scientific approach. I have divided the thesis into an introduction, and two sections: First section: the study. Second section: the authenticated text. I appended this work with the sources and references, and attached with it some scientific indexes, including: Qur’anic verses, Prophetic hadiths and traditions; figures, places and countries, and finally the subject index.
المشرف على البحث: علي بن دخيل الله عجيان العوفى
تاريخ إنجاز البحث: 12.04.2017
تاريخ المناقشة: 05.04.2020
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ