رسالة علمية / مشروع بحثي

التوجيهات التربوية المستنبطة من أرجوزة تربية البنين للشيخ محمد بن سالم البيحاني المتوي سنة (1391هـ-1972م)

Title The educational guidance derived from Rhythmic poem (education of children) of Sheikh Mohammed bin Salem Albaihani -may Allah have mercy up on him - died in (1391-1972)

الباحث الرئيس صدام حسن قايد المصنف
التخصص: التربية
المستخلص: التوجيهات التربوية المستنبطة من أرجوزة ( تربية البنين), للشيخ محمد بن سالم البيحاني- رحمه الله- المتوفى سنة (1391هـ-1972م). هدف البحث إلى التعرف على التوجيهات التربوية من خلال أرجوزة (تربية البنين),واستنباط ما حوته في الجوانب الآتية:( الديني, والعلمي والأخلاقي, والاجتماعي), و استخدم الباحث المنهج الوصفي والاستنباطي. وقد أظهر البحث نتائج عدة منها: أضاف الإمام البيحاني-رحمه الله- إرثاً عظيماً للمكتبة التربوية, وكانت أرجوزته التربوية الموسومة بــ تربية البنين؛ إحدى المؤلفات المهمة في المجال التربوي, حيث اشتملت على العديد من التوجيهات التربوية النافعة في مجالات تربوية متعددة. ففي الجانب الديني كانت أبرزها: الحث على التقوى, والأمر بلزوم الاستقامة, وفي الجانب العلمي برز اعتناؤه –رحمه الله وذلك من خلال بيان مسؤوليات المربين في تعليم الأولاد وعنايته بوسائط وأساليب التربية المؤثرة في تعليم الأولاد, وفي الجانب الأخلاقي دعا الإمام البيحاني-رحمه الله- إلى التحلي بالأخلاق الحسنة وبين ذلك في الأرجوزة, وحذر بالمقابل من الأخلاق الذميمة, وبين أهم عوامل اكتساب الأخلاق الحسنة, وفي الجانب الاجتماعي حث الإمام البيحاني-رحمه الله- على الزواج المثالي في الإسلام, وبين حقوق المراحل العمرية, ومعالم التنشئة الصالحة, وحث على القيام بحقوق الأقارب, وعموم فئات المجتمع. وأوصى الباحث بوجوب التعاون والمشاركة في عملية التربية والتعليم بين كل المؤسسات التربوية والتعليمية بدءاً من الأسرة حتى تكون العملية ناجحة ومستمرة وذات ثمرة مفيدة. و العمل على نشر ثقافة الحقوق الزوجية في وسائل الإعلام والمؤسسات الاجتماعية والوسائط التربوية والمناهج التعليمية. 
Abstract: The educational guidance derived from Rhythmic poem (education of children) of Sheikh Mohammed bin Salem Albaihani -may Allah have mercy up on him - died in (1391-1972) The aim of this research is to identify the educational guidance through the poem (education of children), and to devise its instructions and guidance in the following aspects: (religious, scientific, ethical and social), which are used in the reality of contemporary educational and social institutions. The methodology used by this research is descriptive and deductive approach. The research presented several results, which include that Imam al-Beihani, may Allah have mercy up on him, left a great legacy of the educational library, and his educational poem (Arajouza), entitled as the education of children, one of the important publications in the field of education, where it included many useful educational guidance in various educational fields. In addition, the results found that the Rythmic poem (education of children) included educational guidance in the religious field, most notably the following: urging piety and ordered the necessity of integrity. Moreover, the care of the educator, Imam Al-Beihani, with the scientific filed was shown through declaring the responsibilities of educators in teaching the children and through his care with the media and methods of influential education in teaching children. In the ethical filed, Imam Al-Beihani advised to do good morals, and indicated that in the Rhythm. In the other side, he cautioned from the bad morals and indicated the most important factors of acquisition the good morals. In the social field, Imam Al-Beihani encouraged for ideal marriage in Islam and indicated the rights of the age stages and signs of good upbringing. He encouraged to do the rights of relatives and general community groups. The researcher recommended that the cooperation and participation in the process of education between all educational institutions, starting from the family, is necessary in order to be successful, continuous and fruitful. In addition, the culture of marital rights should be spread in the media, social institutions, educational media and educational curricula.
المشرف على البحث: بندر بن عبدالله اسماعيل الشريف
تاريخ إنجاز البحث: 05.30.2017
تاريخ المناقشة: 02.11.2020
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ
2025 AD
July
Mon
Tue
Wed
Thu
Fri
Sat
Sun