المشكلات التعليمية لدى طلاب المدارس في ولاية كانو بنيجيريا مع تصور مقترح لعلاجها
Title Educational Problems Among Islamic School Students in Kano State, Nigeria With a proposed perception to treat it
الباحث الرئيس نسيد أبا كورا
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن المشكلات التعليمية لدى طلاب المرحلة الثانوية العليا بالمدارس الإسلامية في ولاية كانو بنيجيريا من وجهة نظرهم، والتعرف على أسباب هذه المشكلات من وجهة نظر كل من طلاب ومديري المدارس، والوقوف على طرق علاج هذه المشكلات من وجهة نظر الخبراء، وتقديم تصور مقترح لعلاجها. واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت عينة الراسة من (470) طالباً من طلاب المرحلة الثانوية العليا و (22) مديراً، و (20) خبيراً من ولاية كانو بنيجيريا. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد عدد من الأدوات وهي: "استبانة التعرف على المشكلات التعليمية من وجهة نظر الطلاب، واستبانة أسباب المشكلات التعليمية من وجهة كل من طلاب ومديري المدارس، واستبانة الكشف عن طرق علاج المشكلات التعليمية من وجهة نظر الخبراء". وقد توصلت الدراسة إلى عديد من النتائج أهمها: أن طلاب يرون أن لديهم مشكلات تعليمية (بدرجة متوسطة)، كما يرون أن أكبر المشكلات التعليمية لدهم تتمثل في المشكلات التعليمية المتعلقة بالبيئة التعليمية، ثم المتعلقة بالمنهج، ثم المتعلقة بالمعلم، ثم المشكلات المتعلقة بالطالب، وأن الطلاب ومديري المدارس يرون أهمية أسباب المشكلات التعليمية (بدرجة متوسطة)، وأن الخبراء يرون أن مناسبة طرق علاج المشكلات التعليمية (بدرجة متوسطة)، كما يرون أن أكبر طرق علاج المشكلات التعليمية تتمثل في طرق علاج المشكلات التعليمية المتعلقة بالبيئة التعليمية، ثم المتعلقة المنهج، ثم المتعلقة بالطالب، ثم المتعلقة بالمعلم.
Abstract:
The study aimed to identify the educational problems of high school students in Islamic schools in Kano State, Nigeria from their point of view, and to identify the causes of these problems from the point of view of both students and principals, and to identify ways to address these problems from the point of view of experts, and provide a proposal to address them . The researcher used the descriptive analytical method. The sample consisted of 500 high school students, 22 principals and 20 experts from Kano State, Nigeria. In order to achieve the objectives of the study, the researcher has prepared a number of tools: "Identifying the educational problems from the point of view of students, and identifying the causes of educational problems from both students and principals, and the detection of ways to address educational problems from the point of view of experts." The study found many of the most important results: the students see that they have educational problems (medium degree), and they see that the biggest educational problems for them is the educational problems related to the educational environment, then related to the curriculum, then related to the teacher, and problems related to the student. Students and principals see the importance of the causes of educational problems (medium), and experts believe that the appropriate methods of treatment of educational problems (medium), and that the largest ways to address educational problems is to address the educational problems related to the educational environment, and then related to the curriculum Then related to the student, and then related to the teacher.