توضيح فتوح الأرواح في شرح تلخيص المفتاح لشهاب الدين أحمد بن محمد السيواسي الأياثلوغي (المتوفى سنة 803هـ -من أول الكتاب إلى نهاية باب الإنشاء-دراسة وتحقيق
Title Taodih Futouh Al-Arwah fi Sharh Talkhis al-Miftah by Shihabu-deen Ahmed bin Mahmoud Al-Siwasi Al-Ayathalugi (died in the year 803 AH) - from the beginning of the book to the end of the chapter on composition writing - Study and Investigation.
الباحث الرئيس جمال حمد سعد الحمداء
التخصص: الأدب والبلاغة
المستخلص: الحمد الله رب العالمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وآله وصحبه، وبعد:
فهــذه رســالة في تحقيــق الشطر الأول من كتابٍ مخطــوط: (توضــيح فتــوح الأرواح فــي شــرح تلخـــيص المفتـــاح)، لــشهاب الــدين أحمــد بــن محمــود الــسيواسي الأيـاثلوغي، مـن أول الكتاب إلى نهاية باب الإنشاء.
وهـو شـرح لكتـاب من أنفس كتـب البلاغـة، وهـو تلخـيص المفتـاح، للخطيـب القـزويني(المتـوفى: ٧٣٩ه)، ذلك المتن الذي كان له أكبر الأثر في البلاغة العربية ودراستها.
والتـزم السيواسي في شرحه بطريقـة الـشرح بـ(قـال، أقـول(، وبنى كتابه على منهج مدرسة السكاكي أو ما يسمى بالمدرسة الكلامية أو العقلية، واتسم منهجه بالميل للإسهاب والإطالة، واستفاد من منهج المدرسة الأدبية والبديعية بنقل كثير من آراء رموزها وناقشها وانتصر لبعضها.
وقد تميز الكتاب بكثير من المزايا منها كثرة وتنوع المصادر التي استقى منها المؤلف، وصرَّح بكثير من الكتب التي استفاد منها، وكان هناك بعض المآخذ على الكتاب التي لا تغض من قدره ومكانته.
وقــد تناولــتُ هــذه الرســالة بما يقتضيه مقام التحقيق؛ فعزوت ووثقت الأقوال لأصحابها قدر استطاعتي، وعرَّفتُ بأغلب الأعلام الذين مر ذكرهم، ونسبت الكتب لأصحابها، واجتهدت في نسبة الشواهد الشعرية لأصحابها...
وقد حققت على خمس نسخ، هي:
1-نسخة المتن، رمزت لها بـ(ف)، من متحف السليمانية، مكتبة فيض الله برقم (1830)
2-من المكتبة السليمانية، قسم حكيم أوغلو علي باشا، برقم (870)، وجعلتُ رمزها: (ح)
3-من المكتبة السليمانية، قسم حكيم أوغلو علي باشا، برقم( 2176)، ورمزها: (ك).
4-من مكتبة الفاتح ورمزها (خ)، ورقمها : (٤٦٣٤).
5-من مكتبة قاصدجي، ورمزها: (ق) ورقمها(543).
وقد قسمتها إلى مقدمة، وقسمين:
القسم الأول: الدراسة.
القسم الثاني: النص المحقق.
Abstract: Research Title: Taodih Futouh Al-Arwah fi Sharh Talkhis al-Miftah by Shihabu-deen Ahmed bin Mahmoud Al-Siwasi Al-Ayathalugi (died in the year 803 AH) - from the beginning of the book to the end of the chapter on composition writing - Study and Investigation.
Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and blessings and peace be upon our Prophet Muhammad, his family and companions, afterward:
This is a thesis on the investigation of the first part of a manuscript: (Taodih Futouh Al-Arwah fi Sharh Talkhis al-Miftah), by Shihabu-deen Ahmed bin Mahmoud Al-Siwasi Al-Ayathalugi, from the beginning of the book to the end of the chapter on composition writing.
It is an explanation of a book from one of the most important books of rhetoric, which is Talkhis al-Miftah, by al-Khatib al-Qazwini (died: 739 AH), the text that had such greatest impact on Arabic rhetoric and its study.
In his explanation, Al-Siwasi adhered to the method of explanation (he said, I say), and he based his book on the methodology of the Sakaki school or the so-called rational or logical school.
The book was distinguished by many merits, including the large number and diversity of sources from which the author drew his sources, he stated many books that he benefited from, and there was some criticism on the book, which though, do not compromise its value and position.
This thesis dealt with the requirements of the investigation; so I documented and attributed each saying to their owners as much as I could, I introduced most of the personalities that were mentioned, attributed books to their owners, and worked hard to attribute poetic evidence to their respective poets.
The thesis was investigated using five manuscript copies, namely:
1. A copy of the main text, coded as (F), from the Sulaymaniyah Museum, Faydullah Library No (1830).
2. From the Sulaymaniyah Library, Hakimoglu Ali Pasha Department, No. (870), and I made its code: (H)
3. From the Sulaymaniyah Library, Hakimoglu Ali Pasha Department, No. (2176), and its code: (K).
4. From the Al-Fateh library, its code is (x), and its number (4634).
5. From Qasdji Library, its code is: (Q) and number (543).
I divided the thesis into an introduction and two parts:
The first part: the study.
The second section: the verified text.