المشكلات التربوية التي تواجه طلاب المدارس العربية الفرنسية الحكومية في المرحلة الثانوية بالنيجر مع تصور مقترح لمعالجتها من منظور التربية الإسلامية
Title The educational problems facing the students of the French Arab public schools in Niger secondary stage with a proposed vision to address them from the perspective of Islamic education.
الباحث الرئيس ثالث إبراهيم
التخصص: التربية
المستخلص: هدف الدراسة: الكشف عن المشكلات التربوية المتمثلة بالمشكلات التعليمية، والأخلاقية، والاجتماعية والنفسية، التي تواجه طلاب المدارس العربية الفرنسية بالمرحلة الثانوية في النيجر، ووضع تصوّر مقترح لمعالجتها من منظور التربية الإسلامية.
منهج الدراسة: وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي المسحي.
أداة الدراسة: تكونت أداة الدراسة من مقابلة واستبانة مغلقة مؤلّفة من: (93) عبارة موزّعة على أربعة محاور، وهي: (المشكلات التعليمية، والأخلاقية، والمشكلات والاجتماعية، والنفسية).
مجتمع الدراسة: هم الطلاب والمعلّمون في المدارس العربية الفرنسية الحكومية في المرحلة الثانوية، من الجنسين: (الذكور والإناث)، وبلغت العينة المختارة من مجتمع الدراسة الكلي: (285) بواقع: (27، 3%).
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها ما يلي:
1_ وجود المشكلات التربوية التي تواجه طلاب المدارس العربية الفرنسية الحكومية في المرحلة الثانوية بالنيجر بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (3.42).
2_ وجاءت المشكلات التربوية في الجانبين التعليمي والاجتماعي في مقدمة المشكلات التربوية التي تواجه طلاب المدارس العربية الفرنسية الحكومية في المرحلة الثانوية بالنيجر، بمتوسطات حسابية للعينة الكلية على التوالي (3.52)، و(3.45)، وجاءت المشكلات التربوية في الجانب النفسي والأخلاقي، كأقل المشكلات، بمتوسط حسابي(3.10).
3_ وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في المشكلات التربوية المتعلقة بالجوانب التعليمية، والاجتماعية، وفي المشكلات التربوية ككل، تعزى لاختلاف الجنس، وكانت الفروق في صالح المعلمين والمديرين الذكور.
وأوصى الباحث من خلال النتائج بعدة توصيات، أهمها:
1) تكثيف البرامج والأنشطة الترفيهية والثقافية والرياضية والاجتماعية لتوظيف طاقات الطلاب وقضاء أوقات فراغهم في الأمور المفيدة.
2) حث المعلمين الطلاب على المشاركة والتفاعل الصفي، وتقديم الحوافز المناسبة لهم، ومعاملتهم معاملة حسنة عند التحدث معهم، وذلك لتعزيز ثقتهم بأنفسهم ورفع مشاعر الخجل عنهم عند المحادثة في الفصل
Abstract: Objective of the study: To reveal the educational problems of learning, ethical, social and psychological problems facing the students of French Arab schools in Niger secondary stage, and to develop a proposed concept to address them from the perspective of Islamic education
Study Methodology: The researcher used in this study the descriptive survey method.
Study Tool: The study tool consisted of an interview and a closed questionnaire consisting of (93) phrases distributed over four axes, namely: (learning, ethical, social, and psychological problems).)
Study population: students and teachers in the French Arab public schools at the secondary level,) The selected sample of the total study population was (285) (27.3%).
The study reached a number of results, the most important of which are:
1. The presence of educational problems facing the students of the French-Arab public schools in Niger secondary school is to a large degree, with an arithmetic average (3.42).
2. The educational problems in the learning and social aspects came at the forefront of the learning problems facing the students of the French-Arab public schools in Niger secondary school, with arithmetic averages for the total sample respectively (3.52) and (3.45). Arithmetic (3.10).
3. The presence of statistically significant differences at the level of significance (a≤0.05) in educational problems related to learning and social aspects, and in educational problems as a whole, due to the difference of sex, and the differences were in favor of male teachers and managers.
The researcher through the results recommended several recommendations, the most important of which are:
1. Intensify recreational, cultural, sports and social programs and activities to utilize the students' energies and spend their free time in useful matters.
2. Teachers should urge students to participate and interact with the class, and provide appropriate incentives for them, and treat them well when talking with them, in order to enhance their self-confidence and raise feelings of shame about them when the conversation in the classroom.