أثر الانحراف في توحيد الربوبية وتوحيد الأسماء والصفات والإيمان والقدر في توحيد الألوهية
Title The Effect of Deviation in the Monotheism of Lordship and the Monotheism of Names and Attributes, Faith and Destiny in the Monotheism of Divinity.
الباحث الرئيس تيغرمت عبد الحليم
التخصص: العقيدة
المستخلص: عنوان البحث: أثر الانحراف في توحيد الربوبية وتوحيد الأسماء والصفات والإيمان والقدر في توحيد الألوهية.
تناول البحث: بيان أثر الانحراف في توحيد الربوبية وتوحيد الأسماء والصفات والإيمان والقدر في توحيد الألوهية، وتهدف الدراسة: إلى بيان أثر سوء المعتقد على عبادة المسلم، والترابط القوي بين سلامة المعتقد وصحة التعبد، وقد استخدمت الدراسة: المنهج الاستقرائي والوصفي والتحليلي والنقدي، واشتمل البحث على مقدمة وتمهيد وأربعة أبواب وخاتمة، ففي التمهيد عرفت بمصطلحات عنوان البحث، والباب الأول: بينت فيه أثر الانحراف في توحيد الربوبية في توحيد الألوهية، والباب الثاني: بينت أثر الانحراف في توحيد الأسماء والصفات في توحيد الألوهية، والباب الثالث: أثر انحراف المرجئة والوعيدية في توحيد الألوهية، والباب الرابع: أثر انحراف الجبرية والقدرية في القدر في بعض العبادات، وقد توصلت الدراسة إلى نتائج عدة منها: إن المتكلمين لما سلكوا الطريق الخطأ في إثبات وجود الله تعالى، أوجبوا النظر على العوام، وهوّنوا من شأن توحيد الألوهية، وانحرفوا في معنى لا إله إلا الله، والصوفية والرافضة صرفوا لهم أنواعا من العبادة كالدعاء والخوف والرجاء، والطواف والنذر، وذبحوا عندها، وراقبوا أوليائهم وأئمتهم، وصدقوا الكهنة والعرافين، وتعاطوا السحر واستعانوا بالجن، وأهل الحلول والاتحاد تركوا عبادة الله تعالى، والجهاد في سبيله، والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، وسووا بين الشرك والتوحيد، وكذلك المعطلة نقص حبهم وتوكلهم على الله تعالى، وأساؤوا الظن بالله، ولم يعظموه حق عظمته، والمرجئة غلوا في عبادة الله بالرجاء، والخوارج غلوا وبالغوا في عبادة الله بالخوف، والجبرية انحرفوا في مفهوم التوكل والأخذ بالأسباب، والمعتزلة انحرفوا في دعاء الله والاستعانة به والافتقار إليه.
Abstract: Research Title: The Effect of Deviation in the Monotheism of Lordship and the Monotheism of Names and Attributes, Faith and Destiny in the Monotheism of Divinity.
The research dealt with an explanation of the effect of deviation in the monotheism of lordship and the monotheism of names and attributes, faith and destiny in the monotheism of divinity. The study aims to demonstrate the effect of corrupt belief on Muslim worship, and the strong correlation between the purity of belief and the validity of worship. The study used inductive, descriptive, analytical, and critical approaches. The research included an introduction, a preface, four chapters, and a conclusion. In the preface, I defined the terminology of the title of the research. The first chapter: I showed the effect of deviation in the monotheism of lordship in the monotheism of divinity. The second chapter: I showed the effect of deviation in the monotheism of the names and attributes in the monotheism of divinity. The third chapter: the effect of the deviation of the Murji’ah and the Wahi'diyah in the monotheism of divinity, and the fourth chapter: the effect of the deviation of the anti- fatalism and the pre-determinism in destiny in some acts of worship.
The study reached several results, including: When the theologians took the wrong path in proving the existence of God Almighty, they made it obligatory to look at the common people, underestimated the monotheism of divinity, and deviated from the meaning of there is no god (worthy of worship) but God. The Sufis and the Rafidah aimed to other than God some types of worship, such as supplication, fear and hope, circumambulation and vows. They slaughtered sacrificed to them, and watched their saints and imams, believed the soothsayers and fortune-tellers, practiced magic and sought the help of the jinn. The pantheists left the worship of God Almighty, and jihad in His path, and enjoining good and forbidding evil, and they equate between polytheism and monotheism. as well as those who denied the literal meaning of the names and attributes of God have less love and trust in God Almighty, have minimal thought about God, and do not glorify Him with the truth of His greatness. The Murji’ites went to extremes in worshiping God with hope, the Kharijites went to extremes and exaggerated in worshiping God with fear, the anti-fatalists deviated in the concept of trust and taking the means, and the Mu’tazilites deviated in supplicating God and seeking help and aid from Him.