رسالة علمية / مشروع بحثي

أثر إستراتيجية مثلث الاستماع في تنمية مهارات الاستماع والتحدث لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

Title The effect of triangle listening strategy in the developing of the listening and speaking skills among students of the Arabic language teaching institute for non-Arabic speakers at Islamic university in Medinah.

الباحث الرئيس حامد ملا ملا يحيى
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: مشكلة البحث: وجود ضعف وقصور في مهارات الاستماع والتحدث لدى كثير من طلاب معهد تعليم اللغة العربية وعدم استخدام إسترتيجية مثلث الاستماع في تدريس مهارات الاستماع والتحدث. منهج البحث: المنهج شبه التجريبي. أدوات البحث: قائمتا مهارات الاستماع والتحدث، اختبارا مهارات الاستماع والتحدث، كتاب الطالب، دليل المعلم. عينة البحث: (34) طالبًا من طلاب المستوى الثاني بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. الأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث: معامل ارتباط بيرسون لحساب ثبات الاختبار وصدقه، معامل كوهين لحساب حجم الأثر، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري. نتائج البحث: قائمة بمهارات الاستماع اللازمة لطلاب المستوى الثاني، تضمنت (4) مهارات رئيسة، وانبثق عنها (18) مؤشرًا، قائمة بمهارات التحدث اللازمة لطلاب المستوى الثاني، تضمنت (3) مهارات رئيسة، وانبثق عنها (13) مهارة فرعية، دروس في الاستماع والتحدث، وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.001) بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي والبعدي لاختباري مهارات الاستماع والتحدث. 
Abstract: The study problem: There is weakness and lack of listening and speaking skills in students of the institute and failure to use the listening triangle strategy in teaching of the listening and speaking skills. Research Methodology: Semi-experimental approach. Study tools: Two lists of listening and speaking skills, two listening and speaking skills tests, student's book, teacher's guide. The study sample: (34) students from the second level of the Arabic Language Teaching Institute for non-Arabic speakers at the Islamic University in Medinah. The statistical methods used in the study are: Pearson correlation coefficient in calculating the steadiness of the test and its actuality, Cohen coefficient for measuring the volume of the effect, average measurement, standard deviation. Study results: List of listening skills required for second level students, including (4) main skills, which resulted to (18) indicators, a list of speaking skills required for the second level students, including (3) key skills which resulted to (13) sub-skills, lessons on listening and speaking, there is a difference indicated statistically at the level of (0.001) between the average scores of students in the two implementations of both before and after the two tests of listening and speaking skills.
المشرف على البحث: علي عبدالمحسن عبدالتواب عبدالمحسن
تاريخ إنجاز البحث: 06.07.2017
تاريخ المناقشة: 10.07.2019
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ