فاعلية برنامج قائم على وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية مهارات اللغة والتفكير الناقد لدى طلاب معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
Title The effectiveness of a program based on social media in developing language skills and critical thinking skills for the students of the Arabic Language Teaching Institute for non-native speakers at the Islamic University of Medina
الباحث الرئيس عثمان أنجاي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: مشكلة البحث: تمثلت مشكلة البحث في عدم وجود برنامج علميّ قائم على وسائل التواصل الاجتماعي (الفيسبوك، الواتساب) لتنمية مهارات اللغة، ومهارات التفكير الناقد لدى متعلمي اللغة العربية لغير الناطقين بها.
منهج البحث: المنهج شبه التجريبي.
أدوات البحث: قوائم في مهارات اللغة ومهارات التفكير الناقد وأسس بناء البرنامج التعليمي، وكتاب الطالب ودليل المعلم، واختبار مهارات اللغة، واختبار مهارات التفكير الناقد.
عينة البحث: عشرون (20) طالباً من طلاب المستوى الرابع في معهد تعليم اللغة العربية في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
نتائج البحث: قائمة بمهارات اللغة اللازمة لطلاب المستوى الرابع، تضمنت (4) مهارات رئيسة، قسمت إلى (22) مهارة فرعية، وزعت على (65) مهارة إجرائية. وقائمة بمهارات التفكير الناقد اللازمة لدى طلاب المستوى الرابع، تضمنت (5) مهارات رئيسة، وزعت على (11) مهارة فرعية. وقائمة أسس البرنامج التعليمي القائم على الفيسبوك والواتساب، تضمنت (5) أسس رئيسة، وزعت على (26) أساسا فرعية. وبرنامج قائم على وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية مهارات اللغة ومهارات التفكير الناقد المتضمن: كتاب الطالب ودليل المعلم. ودلت النتائج على فاعلية البرنامج القائم على وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية مهارات اللغة، حيث كان هناك فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.00) بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي والبعدي باستخدام معادلة (Paired Samples t-test) لصالح التطبيق البعدي، وذلك في مهارات اللغة (الاستماع- التحدث- القراءة- الكتابة) مجملا وتفصيلا. ودلت النتائج على فاعلية البرنامج القائم على وسائل التواصل الاجتماعي في تنمية مهارات التفكير الناقد، حيث كان هناك فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.00) بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي والبعدي باستخدام معادلة (Paired Samples t-test) لصالح التطبيق البعدي، وذلك في مهارات التفكير الناقد (التفسير- المقارنة- التركيب- التقويم) مجملا وتفصيلا.
Abstract: Research problem: The research problem is the absence of a scientific program based on social media (Facebook, WhatsApp) to develop language skills, and critical thinking skills for the Arabic language learners for non-native speakers.
Research methodology: semi-experimental method.
Research tools: lists of language skills, critical thinking skills, foundations for building a tutorial, student book, and teacher guide.
Research Sample: Twenty (20) students from the fourth level students at the Institute of Arabic Language Teaching at the Islamic University of Madinah.
Research Results: A list of the language skills required for fourth level students, which included (4) main skills, (22) standards, and (65) sub-skills. And a list of the critical thinking skills necessary for the fourth level students, which included (5) main skills, and (11) sub-skills. And the list of foundations of the educational program based on Facebook and WhatsApp for development, which included (5) main foundations, and (26) sub-foundations. And a program based on social media in developing language skills and critical thinking skills included: the student's book and the teacher's guide. The results indicated the effectiveness of the program based on social media in developing language skills, as there were statistically significant differences at the level of significance (0.00) between the average students’ scores in the pre and post applications Using the (Paired Samples t-test) equation in favor of the post application, in language skills (listening - speaking - reading - writing). The results indicated the effectiveness of the program based on social media in developing critical thinking skills, as there were statistically significant differences at the level of significance (0.00) between the average students’ scores in the pre and post applications Using the (Paired Samples t-test) equation in favor of post application, in critical thinking skills (interpretation - comparison - composition - evaluation).
المشرف على البحث: علي عبدالمحسن عبدالتواب عبدالمحسن