مدى توفر المتطلبات التربوية في تطبيقات الأجهزة الذكية لتعليم العلوم الشرعية بالمرحلة الإبتدائية مع تصور مقترح
Title How Available the Educational Requirements Are in Smart Device Applications for Teaching Religious Sciences in Elementary Stage, with a Proposed Paradigm
الباحث الرئيس ابراهيم مرغوب محمد امين الهندي
التخصص: التربية
المستخلص: اسم الباحث: إبراهيم بن مرغوب الهندي.
عنوان البحث: مدى توفر المتطلبات التربوية في تطبيقات الأجهزة الذكية لتعليم العلوم الشرعية بالمرحلة الابتدائية مع تصور مقترح.
مشكلة البحث:
تحددت مشكلة البحث في السؤال الرئيس التالي: ما مدى توفر المتطلبات التربوية في تطبيقات الأجهزة الذكية لتعليم العلوم الشرعية بالمرحلة الابتدائية؟ وما التصور المقترح لتطويرها؟
أهداف البحث:
1- تحديد المتطلبات التربوية (البنائية والتعليمية والفنية) في تطبيقات الأجهزة الذكية لتعليم العلوم الشرعية بالمرحلة الابتدائية.
2- الكشف عن مدى توفر المتطلبات التربوية (البنائية والتعليمية والفنية) في تطبيقات الأجهزة الذكية لتعليم العلوم الشرعية بالمرحلة الابتدائية.
3- وضع تصور مقترح لتطوير تطبيقات الأجهزة الذكية لتعليم العلوم الشرعية بالمرحلة الابتدائية.
منهج البحث وعينته وأداته:
اتبع البحث المنهج الوصفي أسلوب تحليل المحتوى، وتكوّنت أداة البحث من بطاقة تحليل المحتوى، مقسمة إلى ثلاثة مجالات تحدد درجة توفر المتطلبات التربوية في تطبيقات الأجهزة الذكية تشمل المجالات: (البنائية والتعليمية والفنية)، وتم عرض أداة البحث على المحكمين للتأكد من صدقها، وتم قياس ثباتها باستخدام معادلة هولستي، وطبّقت أداة البحث على العينة المكوّنة من ثمانية تطبيقات من متجري جوجل پلاي وأپل، وعولجت البيانات إحصائياً باستخدام برنامج SPSS لحساب الثبات والتكرارات والمتوسط الحسابي والنسب المئوية والرتبة ودرجة التوفر.
أبرز نتائج البحث:
1- بناء قائمة مكونة من (78) مؤشراً تمثل المتطلبات التربوية (البنائية والتعليمية والفنية).
2- توفرت المتطلبات التربوية الفنية بدرجة كبيرة، وبنسبة (78.48%).
3- توفرت المتطلبات التربوية البنائية بدرجة متوسطة، وبنسبة (64.04%).
4- توفرت المتطلبات التربوية التعليمية بدرجة ضعيفة، وبنسبة (9.39%).
Abstract: Researcher: Ibrahim Marghoob Al-Hindi
Title: How Available the Educational Requirements Are in Smart Device Applications for Teaching Religious Sciences in Elementary Stage, with a Proposed Paradigm
Research problem:
How available are the educational requirements in smart device applications for teaching religious sciences in elementary stage? What is the proposed paradigm for developing these systems?
Research objectives:
1- To identify the educational requirements (formative, instructional and technical) in smart device applications for teaching religious sciences in elementary stage.
2- To explore how available the educational requirements are in smart device applications (formative, instructional and technical) for teaching religious sciences in elementary stage.
3- To develop a proposed paradigm for developing smart device applications for teaching religious sciences in elementary stage.
Research methodology, sample and tool
The descriptive approach and content analysis were used in this research. Content analysis card divided into three domains identifying how available the educational requirements are in smart device applications including the three domains (formative, instructional and technical) was used in this study. The research tool was judged by arbitrators to verify its validity. Stability was assessed by Holsti Equation. The research tool was applied on a sample consisting of (8) applications from Google Play and Apple stores and statistically processed using SPSS to compute stability, frequencies, arithmetic means, percentages, grade, and degree of availability.
Main results:
1- A list containing (78) indicators representing the educational requirements (formative, instructional and technical) was developed.
2- Technical educational requirements were highly available (78.48%).
3- Formative educational requirements were moderately available (64.04%).
4- Instructional educational requirements were poorly available (9.39%).