الأهداف التربوية لنظم التعليم الإسلامي بدول غرب أفريقيا الفرانكفونية ، دراسة تقويمية في ضوء مقاصد الشريعة - كوت ديفوار وبوركينا فاسو نموذجا
Title The Educational Objectives of Islamic Education Systems in West African Francophonie Countries: An Evaluation Study in the Light of the Purposes of Sharia (côte d'ivoire and Burkina Faso as example)
الباحث الرئيس كالو حامادو
التخصص: التربية
المستخلص: هدف الدراسة: تقويم الأهداف التربوية لنظم التعليم الإسلامي في غرب أفريقيا الفرانكفونية في عينة متمثلة في كوت ديفوار وبوركينا فاسو، لتقديم صورة موضوعية لواقع تلك الأهداف، ومعرفة مدى ملاءمتها وموافقتها لمقاصد الشريعة الإسلامية، أو مناقضتها لها.
منهج الدراسة وأداتها: استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، واستبانةً مغلقةً مكوّنة من: (76) عبارة موزّعة على ثلاثة محاور، هي مدى توافر الأهداف التربوية المتعلقة بالفرد والأسرة والمجتمع في نظم التعليم الإسلامي بدول غرب أفريقيا الفرانكفونية، ومدى استيفاء الأهداف التربوية الشروط الموضوعية عند بنائها، وأهم الانتقادات الموجهة إلى تلك الأهداف على مستوى المضامين والصياغة.
مجتمع الدراسة وعينتها: تكون مجتمع البحث من جميع القائمين على شؤون التعليم بمدارس التعليم الإسلامي بدول غرب أفريقيا الفرانكفونية في العام الدراسي 1439هــ /1440هـ، وتمّ تطبيق الدراسة على عينة عشوائية بسيطة من القائمين على شؤون التعليم الإسلامي بدولتي كوت ديفوار وبوركينافاسو.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها ما يلي:
1) توافر الأهداف التربوية المتعلقة بالفرد والأسرة والمجتمع في نظم التعليم الإسلامي في غرب أفريقيا الفرانكفونية في ضوء مقاصد الشريعة بدرجة كبيرة، حيث جاء محور الأهداف المتعلقة بالأسرة في المرتبة الأولى ضمن المحاور المتوافرة، بمتوسط حسابي (4.09)، ثم محور الأهداف المتعلقة بالمجتمع، بمتوسط حسابي (3.92)، وأخيراً محور الأهداف التربوية المتعلقة بالفرد، بمتوسط حسابي (3.87).
2) استيفاء الأهداف التربوية لنظم التعليم الإسلامي الشروط الموضوعية عند بنائها بدرجة متوسطة، تمثلت أكبر تلك الأهداف التي استوفت تلك الشروط في العناية بمنظومة القيم الدينية في المجتمع، ومراعاة منظومة القيم الأخلاقية في المجتمع، والاهتمام بالجمع بين مقصدي تحقيق العبودية لله وعمارة الأرض حسب شريعة الله.
3) أن درجة الانتقادات الموجهة إلى الأهداف التربوية على مستوى المضامين والصياغة كانت كبيرة، وتمثلت أهم تلك الانتقادات في عدم شمولية الأهداف التربوية للجوانب المختلفة لبناء الشخصية، وعدم مراعاة حاجات المتعلمين المهنية عند صياغة الأهداف، والقصور في مراعاة الأبعاد النفسية للمتعلمين في صياغة وتوزيع الأهداف، وضعف اعتبار حاجات المجتمع وتطلعاته عند صياغة الأهداف التربوية، وقلة مسايرة التطوّر التقني عند وضع الأهداف التربوية.
Abstract: The objective of the research: Evaluation of the Educational Objectives of the Islamic Education Systems in West Africa in Francophonie in a Sample of cote d'lvoire and Burkina Faso, To provide an objective picture of the reality of those objectives and to know their suitability and approval of the purposes of Islamic law or contradict it.
Methodology of the study and its tools : The researcher used the descriptive survey a method, and a questionnaire consisting of seventy-six phrases distributed over three axes , it Is the availability of educational objectives related to the individual, family and society in the countries of West Africa (Francophonie), and The extent to which the educational objectives meet the objective conditions when they are built, and the most important criticism of those objectives at the level of content and formulation.
Research community: The research community consisted of all those responsible for the affairs of Islamic education in West African Francophone countries in the academic year :1439H-144OH(2018/2019),The study was applied to a simple random sample of Islamic education officials in côte d'ivoire and Burkina Faso .
The study reached a number of results, the most important of which are the following:
1) Availability of educational objectives related to the individual, family and society in the Islamic education systems in West Africa Francophonie, in the light of the purposes of the law to a large extent , Where the center of the objectives related to the family ranked first among the available axes With an arithmetic average of ( 4.09)then the center of the objectives that related to the society , With an arithmetic average of (3.92) and lastly Educational objectives related to the individual, With an arithmetic average of (3.87) .
2) The educational objectives of Islamic education systems meet the objective conditions when building them with a medium degree , The greatest of those objectives represented that met those conditions was to take care of the system of religious values in society, and to take into account the system of moral values in society ,and concerned in combining the purposes of achieving slavery to Allah and the architecture of the land according to Allah's law .
3) that the degree of criticism directed at the educational objectives at the level of content and formulation was great , The most important of these criticisms was represented the lack of comprehensive educational objectives of various aspects of personality building , And not to take into account the needs of professional learners when formulating objectives, and the failure to take into account the psychological dimensions of learners in the formulation and distribution of objectives , lack of consideration of the needs and aspirations of the society in formulating educational goals, and the lack of keeping pace with technical development when setting educational objectives .