فعالية برنامج مستند لمبادئ التربية الإسلامية في تعزيز الاتزان الانفعالي لطلاب المرحلة الثانوية بالمدينة المنورة
Title The effectiveness of a program based on the principles of Islamic education in enhancing the emotional stability of secondary school students in Madinah
الباحث الرئيس محمد عوض هاذل العمري
التخصص: التربية
المستخلص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج مستند إلى مبادئ التربية الإسلامية في تعزيز الاتزان الانفعالي لدى طلاب المرحلة الثانوية، وتكونت عينته من (60) طالباً، شكل (30) المجموعة التجريبية، وبينما(30) يمثلون المجموعة الضابطة، وخضعت المجموعة التجريبية لبرنامجاً تدريبياً مستنداً لمبادئ التربية الإسلامية، تكون من(16) جلسة تدريبية، وخضعت المجموعتين للقياس القبلي والبعدي للتأكد من التكافؤ، واستخدم لقياس الاتزان الانفعالي مقياس من تصميم الباحث، مكون من(30) عبارة، في أربعة أبعاد، تمثل الضبط الانفعالي والمرونة والمواجهة والاستثارة الانفعالية، واتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي وشبه التجريبي. واستخدم لتحليل البيانات المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لإجابات الطلاب على أداة الدراسة، وألفا كرونباخ لمعرفة ثبات فقرات الاستبانة، ومعامل ارتباط بيرسون( Peron Correlation Coefficient ) : للتحقق من صحت الاتساق الداخلي بين فقرات المقياس والدرجة الكلية، واختبار ت t-test للمجموعات المستقلة، اختبار "ت" للعينات المرتبطة.T-test للمقارنات المرتبطة Paired – Samples t-Test، ومربع إيتا (2) لمعرفة حجم تأثير المتغير المستقل في إحداث الفرق الحاصل للمتغير التابع، وأظهرت نتائج الدراسة؛ وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى( )بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لمستوى الاتزان الانفعالي لصاح التطبيق البعدي على مستوى أبعاد مقياس الاتزان الانفعالي، ووجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى ( ) بين متوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لمستوى الاتزان الانفعالي لصالح المجموعة التجريبية على مستوى أبعاده الأربعة، وأن حجم تأثير البرنامج كانت نسبته كبيرة، وقد أوصى الباحث بإدخال بعض من المبادئ النفسية في المناهج الدراسية من خلال بعض المقررات، والاستفادة من الارشاد الطلابي في تعزيز الاتزان الانفعالي لدى الطلاب من خلال تخصيص برامج إرشادية وزارية وعلى مستوى المدارس، ورفع مستوى الوعي المجتمعي بأهمية الاتزان الانفعالي ومعرفة آثاره على الفرد والمجتمع، من خلال تضمين وسائل الإعلام برامج توعوية، وتوجيه وزارة الشؤون الإسلامية الخطباء إلى تضمين خطبهم مواضيع تعزز الاتزان الانفعالي والاستدلال عليها بالمصادر الإسلامية، واقترح إعادة تنفيذ برامج مماثلة على المراحل الدراسية الأخرى، وإجراء دراسة لقياس مستوى الاتزان الانفعالي لطلاب التعليم العالي، و العوامل المؤثرة عليه، وإجراء دراسة علمية لمعرفة العلاقة بين الاتزان الانفعالي والتحصيل العلمي لطلاب الثانوية في المملكة العربية السعودية.
Abstract: Abstract
The research aims to reveal the effectiveness of a program based on the principles of Islamic education in enhancing emotional stability among secondary students. The research sample consisted of (60) students, (30) experimental group, and (30) representing the control group. The experimental group of the training program based on the principles of Islamic education, consisting of (16) training session, and underwent the groups of tribal and remote measurement, and used to measure the emotional stability measure of the researcher's design, consisting of (30) phrase, in four axes: emotional control and flexibility, Emotional, and follow the researcher approach Analytical and semi-empirical descriptive. to analyze the data, the arithmetic mean and the standard deviations of student responses to the study instrument, the Alpha Kronbach test for the persistence of the vertebrae, and the Peron Correlation Coefficient: to verify the internal consistency between the scales and the total score, and t-test For the independent groups, T test for the associated Paired - Samples t - Test, and ETA (2) for the effect of the independent variable on the difference of the dependent variable, and the results of the study showed that there were statistically significant differences At level ( ) between the average scores of the experimental group students in the application of tribal and post-emotional level of post-application application at the level of individual axes and combined, there are differences of statistical significance at the level ( ) between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-application of the emotional equilibrium level for the experimental group at the level of the four axes individually and collectively, and that the size of the effect of the program was large, and the researcher recommended that some of the principles In the curriculum through some courses, and to benefit from the guidance of students in enhancing the emotional stability among students through the allocation of ministerial and ministerial guidance programs and raise the level of community awareness of the importance of emotional stability and knowledge of its effects on the individual and society, through the inclusion of the media awareness programs, The Ministry of Islamic instructed the speakers to include in their sermons topics that promote emotional stability and to use Islamic sources. He suggested re-implementing similar programs on other stages of study and conducting a study to measure the level of emotional stability of the students of education And the factors affecting it, and conducting a scientific study to know the relationship between the emotional stability and the achievement of scientific secondary students in Saudi Arabia