أثر الشعر في البناء السردي في مقامات الهمداني والحريري دراسة وصفية تحليلية.
Title The Effect of Poetry on the Narrative Structure in the Maqamah Al-Hamadhani and Al-Hariri - A Descriptive and Analytical Study
الباحث الرئيس عبدالعزيز عقلا ظاهر العنزي
التخصص: الأدب والبلاغة
المستخلص: الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمين.
وبعد؛ فهذه رسالة علمية مقدمة لنيل درجة العالمية العالية (الدكتوراه) في الأدب والنقد بعنوان: أثر الشعر في البناء السردي في مقامات الهمذاني والحريري- دراسة وصفية تحليلية.
تبحث هذه الدراسة عن العلاقة بين الشعر والنثر في مقامات الهمذاني والحريري وتأثير هذا التداخل في بناء المقامات، منطلقة من أسئلة متعددة منها: ما أبعاد المحتوى الشّعري الوارد في المقامة؟ وما مدى التشابك بينه وبين المقامة باعتبارها جنسًا نثريًا، وما علاقة الشّعر مع البناء السّردي للمقامة، وما دور اللّغة الشّعرية في تشكيل المقامة.
وللإجابة عن هذه الأسئلة اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الموازن، وقد اقتضت طبيعة الدراسة اشتمالها على مقدمة، وتمهيد، ثم الفصل الأول: المحتوى الشعري بين الهمذاني والحريري، ثم الفصل الثاني: الشعر والبناء السردي بين الهمذاني والحريري، ثم الفصل الثالث: أثر اللغة الشعرية في مقامات الهمذاني والحريري، ثم الخاتمة، والفهارس.
وخلص البحث إلى نتائج أبرزها: يعد الشِّعر عنصرًا بارزًا في تشكيل أحداث المقامات، إذ ظهر في المراحل كافةً من البداية، والحبكة، والعقدة، والخاتمة؛ فالنثر يأتي مُمهداً لدخول القالب الشّعري. ركَّزَ كاتبا المقاماتِ -في الشعر والنثر- على الأوصاف الخارجية لشخصية الراوي؛ وذلكَ عائدٌ إلى مهمةِ الراوي الرئيسةِ في المقامات؛ وهي نقلُ الأحداثِ وتسليطُ الضوءِ على القضايا الاجتماعية ومناقشتها مع البطل؛ وهي مناسبةٌ للصفاتِ الداخلية، أو أنَّ الكاتبين أرادا الإيغالَ في حقيقةِ وجودِ الراويينِ واقعاً. يلحظُ أنَّ بحر الرجز والأوزان الشعرية المجزوءة أكثرُ قدرةً على الانصهار في النَّثر من الأوزان الأخرى، خاصة إذا كان الشعر عبارة عن مقطوعة قصيرة. أعطى التصريعُ في الشعر توازاناً في الموسيقى الداخليةِ لبناء المقامةِ بمقابلته مع السجع في النثر، خاصة عندما يأتي التصريع في الوزن الشعري المجزوء أو في بحر الرجز.
Abstract: Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and blessings and peace be upon our Prophet Muhammad, his family, and companions.
This is an academic dissertation submitted to obtain a postgraduate degree (PhD) in literature and criticism entitled: The Effect of Poetry on the Narrative Structure in the Maqamah Al-Hamadhani and Al-Hariri - A Descriptive and Analytical Study.
This study examines the relationship between poetry and prose in the Maqamah al-Hamadhani and al-Hariri, and the effect of this overlap in building the maqamah, based on several questions, including: What are the scopes of the poetic content contained in the maqamah? What is the extent of the intertwining between it and the maqamah as a prose genre, what is the relationship of poetry with the narrative construction of the maqamah, and what is the role of poetic language in shaping the maqamah.
To answer these questions, the study relied on the descriptive, analytical, comparative approach. The nature of the study required that it include an introduction and a preface, then the first chapter: the poetic content between Al-Hamadhani and Al-Hariri, the second chapter: poetry and the narrative structure between Al-Hamadhani and Al-Hariri, and the third chapter: the impact of poetic language on Maqamah al-Hamadhani and al-Hariri, then the conclusion, and indexes.
The research concluded with the most prominent results: Poetry is a prominent element in shaping the events of the maqamah, as it appeared in all stages from the beginning, plot, knot, and conclusion; the prose comes as a prelude to entering the poetic form. The two Maqamah playwrights - in poetry and prose - focused on the external descriptions of the narrator's personality, this is due to the narrator's main purpose in the Maqamah; the transmission of events and highlighting social issues and discussing them with the hero; which is appropriate for the inner qualities, or that the two playwrights wanted to delve deeper into the reality of the narrators' existence. It is noted that the prosody style (Bahr al-Rajaz) and fragmentary prosodic styles (al-Majzu’) are more capable of fusion in prose than other styles, especially if the poetry is a short piece. The rhyme in poetry gave a balance in the internal music to the construction of the maqamah by contrasting it with the assonance in prose, especially when the rhyme comes in the fragmentary prosodic style (al-Majzu’) or the (al-Rajaz) style.