المشكلات التربوية لدى طلاب المرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية من وجهة نظر المعلمين و دور التربية الإسلامية في معالجتها
Title Educational problems of secondary school students in the Republic of Yemen from the point of view of teachers and the role of Islamic education in addressing them
الباحث الرئيس اشرف صالح احمد السلمي
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: المشكلات التربوية لدى طلاب المرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية من وجهة نظر المعلمين ودور التربية الإسلامية في معالجتها
هدفت الدراسة إلى الكشف عن المشكلات التربوية لدى طلاب المرحلة الثانوية في الجمهورية اليمنية من وجهة نظر المعلمين ودور التربية الإسلامية في معالجتها، واستقصاء دلالة الفروق في استجابات العينة التي تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، والخبرة، والتخصص. واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لتحقيق أهدافها، وتم تطبيق استبانة على عينة عشوائية قوامها (92) معلماً بالمدارس الثانوية بمحافظة الضالع في الفصل الثاني من العام الدراسي 1439/1440هـ. واستخدمت المتوسطات الحسابية للكشف عن درجة وجود المشكلات التربوية لدى الطلاب، كما تم استخدام اختبار(ت) Independent Samples Test للكشف عن دلالة الفروق في تقديرات العينة وفق متغيرات البحث.
وأظهرت النتائج وجود المشكلات التربوية التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية في محافظة الضالع بالجمهورية اليمنية بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (4.01). وجاءت المشكلات الاجتماعية في مقدمة المشكلات التربوية، يليها المشكلات التعليمية، وأخيرا المشكلات الأخلاقية. وجاءت المشكلات المتعلقة بالبيئة المدرسية في مقدمة المشكلات التعليمية، وأهمها ضعف تجهيز القاعات الدراسية بالتقنيات الحديثة، يليها المشكلات المتعلقة بالمعلم، وأهمها قلة استخدام المعلمين لتقنيات التعليم، ثم المشكلات المتعلقة بالطالب، وأهمها ضعف دافعية التعلم لدى الطالب، وأخيرا المشكلات المتعلقة بالمقررات الدراسية، وأهمها تركيز المقررات الدراسية على الجانب النظري دون العملي. وتمثلت أهم المشكلات الأخلاقية التي تواجه الطلاب في الغش في الاختبار، بينما تمثلت أبرز المشكلات الاجتماعية في ضعف العلاقة بين أولياء الأمور والمدرسة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) بين متوسطات استجابات المعلمين حول المشكلات التربوية التي تواجه طلاب المرحلة الثانوية تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، والخبرة، والتخصص، بينما وجدت الفروق في المشكلات التربوية المتعلقة بالجانب التعليمي، تعزى لاختلاف التخصص، وكانت الفروق في صالح المعلمين الحاصلين على مؤهلات عليا.
Abstract: Title of the study: Educational problems of secondary school students in the Republic of Yemen from the point of view of teachers and the role of Islamic education in addressing them
The study aimed to reveal the educational problems of secondary school students in the Republic of Yemen from the point of view of teachers and the role of Islamic education in addressing them. The study relied on the descriptive approach to achieve its objectives. The arithmetic averages were used to detect the degree of the presence of educational problems in the students.
The results showed that there are educational problems facing secondary school students in Al-Dhali governorate in Yemen, with a mean of (4.01). Social problems came at the forefront of educational problems, followed by educational problems, and finally moral problems. The problems related to the school environment came at the forefront of the educational problems, the most important of which is the weakness of equipping classrooms with modern technologies, followed by problems related to the teacher, the most important of which are the lack of teachers' use of teaching techniques, then the problems related to the student, the most important of which are the weakness of the student's motivation to learn and finally the problems related to the courses, the most important of which are the concentration of Courses on the theoretical side without practical. The most important ethical problems faced by students in cheating were the test, while the most prominent social problems were the weak relationship between parents and school. The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (a.050.05) between the average of teachers' responses to the educational problems faced by secondary students due to the different educational qualification, experience and specialization, while the differences were found in the educational problems related to the educational aspect, due to the difference. Specialization, the differences were in favor of teachers with higher qualifications.