برنامج قائم على التعلم النقال لتنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى
Title A program based on mobile learning in the development of language skills to the learners of Arabic language who are non-speakers of Arabic.
الباحث الرئيس محمد حسن حسن الحارثي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: توضيح مشكلة البحث: وجود ضعف في المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، مما يتطلب بناء برنامج قائم على التعلم النقال لتنمية المهارات اللغوية لديهم.
منهج البحث: المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي.
عينة البحث: (74) طالبًا من طلاب المستوى الأول بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها في الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
أدوات البحث: استبانة بالمهارات اللغوية اللازمة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. واستبانة بمعايير تصميم البرامج التفاعلية القائمة على التعلم النقال في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. واستمارة تقويم البرامج التفاعلية القائمة على التعلم النقال في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. وبرنامج تفاعلي قائم على التعلم النقال لتنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. واختبار المهارات اللغوية لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى اختباراً قبليا وبعدياً.
الأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث: معامل ارتباط بيرسون، وألفا كرونباخ، والتكرارات، والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار "ت" لمجموعتين مرتبطتين، ومربع إيتا (η2) لقياس حجم الأثر، وبليك (Black) لقياس فاعلية البرنامج المقترح.
النتائج: قائمة بمهارات الاستماع تضمنت (2) مهارتين أساسيتين، وتفرع منهما (14) مهارة فرعية. وقائمة بمهارات التحدث تضمنت (3) مهارات أساسية، وتفرع منهما (15) مهارة فرعية. وقائمة بمهارات القراءة تضمنت (2) مهارتين أساسيتين، وتفرع منهما (24) مهارة فرعية. وقائمة بمهارات الكتابة تضمنت (2) مهارتين أساسيتين، وتفرع منهما (23) مهارة فرعية. وتكونت قائمة معايير تصميم وتقويم البرنامج القائم على التعلم النقال من (12) معيارًا رئيسيًا، وانبثق منها (66) مؤشراً، وبرنامج قائم على التعلم النقال لتنمية المهارات اللغوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى، اشتمل على ثلاث وحدات تفرع منها (12) درساً. كما توصل البحث إلى عدم توافر المهارات اللغوية اللازمة لدى عينة البحث من متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في الاختبار القبلي باستثناء التمييز السمعي في مهارة الاستماع. وأدى تطبيق البرنامج إلى توافر المهارات اللغوية اللازمة لدى عينة البحث من متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى في الاختبار البعدي. وتحقق حجم الأثر لبليك لقياس نسبة الكسب المعدل لفاعلية البرنامج القائم على التعلم النقال في تنمية المهارات اللغوية لدى عينة البحث من متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى باستثناء مهارة التمييز السمعي ومهارة الاستماع إجمالاً. كما توصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين نتائج التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المهارات اللغوية إجمالًا، مما يدل على فاعلية البرنامج القائم على التعلم النقال لتنمية المهارات اللغوية لدى عينة البحث.
Abstract: Explanation of the research problem: Lack of a program based on mobile learning in the development of language skills to the learners of Arabic language who are non-speakers of Arabic
The methodology of the research: descriptive and Semi-experimental methodology
The sample of the research: (Seventy-four) students from the first level in the Institute of Arabic Language teaching for non-Arabic speaker in Islamic University
Tools of the research: Identification of the language skills required for learners of Arabic who speak other language, and identify the criteria of interactive program design based on mobile learning in teaching Arabic language to whom speak other language. An interactive program calendar based on mobile learning in teaching Arabic language for who speak other language. And an interactive program based on mobile learning to develop the language skills of learners of Arabic language who speak other language, and testing these linguistic skills for the learners of Arabic language who speak other language tribal and post-test.
Methods used in research:
Pearson correlation coefficient, alpha Cronbach, frequencies, percentages, arithmetic averages, Standard deviations, T test for two linked groups, and ETA box to measure the size of the effect, black to measure the effectiveness of the proposed program.
Results:
List of listening skills included (two) basic skills, fourteen of which are subdivided, and list of speaking skills included 3 basic skills fifteen of which are subdivided, and list of reading skills included two basic skills and twenty-four of which are subdivided. And list of writing skills included two basic skills and twenty-three of which are subdivided. A list of criteria for the design and evaluation of the program based on mobile learning Was made with twelve main criteria Of which sixty six indicators emerged from it , and program based on the mobile learning to develop the linguistic skills for the learners of Arabic language who speak other language , and contains three units with branch twelve study , as the research found out that : the lack of necessary linguistic skills for the sample of the research from the learner of Arabic language who speak other language in the tribal test except for audio discrimination in listening skills . The application of the program made availability of language skills required in the research sample from the learner of Arabic language who speak other language in the Post-test. Check the impact of Blake to measure the rate of the average gain of the program based on mobile teaching in developing the linguistic skills for the sample of the research from the learner of Arabic language who speak other language , except for the skill of audiovisual discrimination and overall listening skill , the study also found a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the results of the tribal and remote applications for the selection of language skills in general , which indicates the effectiveness of the program that based on mobile learning for developing the linguistic skills for the sample of the research .