رسالة علمية / مشروع بحثي

التخطيط اللغوي لتعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في المعاهد الجامعية السعودية (دراسة تقويمية)

Title Linguistic Planning for Teaching Arabic to Speakers of Other Languages in Arabic Language Institutes in Saudi Universities.(Evaluation study).

الباحث الرئيس محمد سلمان مصلح الحربي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
المستخلص: مشكلة البحث: تحددت مشكلة البحث في التعرف على واقع التخطيط اللغوي لتعليم اللغة العربية في معاهد تعليم اللغة العربية بالجامعات السعودية. منهج البحث: المنهج الوصفي التحليلي. عينة البحث: (58) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس في معاهد تعليم اللغة العربية بالجامعات السعودية. أدوات البحث:الاستبانة. الأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث: ارتباط بيرسون، ومعادلات: ألفا كرونباخ، والتكرارات، والنسب المئوية. • النتائج: الوقوف على عناصر التخطيط اللغوي في جانبي: المواد التعليمية ومصادر التعلم, عبر استبانتين محكمتين؛ لتكونا مرجعًا للمؤسسات التعليمية في هذين الجانبين. بالمقارنة بين معاهد تعليم اللغة العربية بالجامعات السعودية في تطبيق معايير المواد التعليمية كانت أعلى درجة استجابة لمعهد تعليم اللغة العربية بالجامعة الإسلامية. بالمقارنة بين معاهد تعليم اللغة العربية بالجامعات السعودية في تطبيق معايير مصادر التعلم كانت أعلى درجة استجابة لمعهد تعليم اللغة العربية بالرياض بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
Abstract: Research problem: The problem of research is identified in the recognition of the reality of linguistic planning to teach Arabic in the institutes of teaching Arabic language in Saudi universities. Research Methodology: Descriptive and Analytical Approach. Research sample: (58) members of the teaching staff in the institutes of .teaching Arabic language in Saudi universities. Research Tools: Questionnaire. Statistical methods used in the research: Pearson correlation, equations: Cronbach's alpha , iterations, and percentages. Research Results: Identification of the elements of linguistic planning in two aspects : Educational materials and learning sources, through two questionnaires which are to serve as references for educational institutions in those two aspects. Comparison between Arabic language institutes in Saudi universities in applying the standards of teaching materials, proves that the highest degree of response is in favour of the Institute of Arabic Language Teaching at the Islamic University, while comparison in the application of standards of learning resources proves the highest degree of response to the favour of Institute of Teaching Arabic in Riyadh(Imam Muhammad bin Saud Islamic University).
المشرف على البحث: ابراهيم بن محمدعلى بن محمدعايض العوفى
تاريخ إنجاز البحث: 06.22.2016
تاريخ المناقشة: 09.19.2019
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ