رسالة علمية / مشروع بحثي

الخدمات المصرفية الالكترونية في الشريعة والنظام السعودي

Title Electronic Banking Services under Shari‘ah and Saudi Regulatory Law .

الباحث الرئيس أحمد عبدالله صالح التويجري
التخصص: الأنظمة
المستخلص: الخدمات المصرفية الإلكترونية السعودية مستخلص الرسالة :- الحمد لله على تيسيره لإتمام هذا البحث , والذي تناولتُ فيه دراسة الخدمات المصرفية الإلكترونية , من حيث العقد المصرفي الإلكتروني ؛ وأنه يعتبر مماثلاً للعقد التقليدي بجميع أحكامه , ولا يفارقه إلا في أداة التعامل , وتطبيقاته متعددة متطورة عددّت بعضاً منها كالبطاقات الائتمانية , وأجهزة الصراف الآلي , ونقاط البيع , والنقود الإلكترونية ؛ فذكرتُ ماهيتها , وطبيعة عملها , وأحكامها الشرعية والنظامية . ثم بيّنت التزامات المصارف , وذلك في ثمانية مباحث : كالالتزام بأمن المعلومات والسرية والشفافية وتوعية العملاء وإدارة المخاطر والحماية منها والرقابة مع توفير الخدمة زماناً ومكاناً. ثم ذكرت التزامات العملاء تجاه المصرف وذلك بالمحافظة على التعامل الشخصي والإخطار وسداد المبالغ اللازمة , وتكلمت بعدها عن التزامات التاجر تجاه العميل وتجاه المصرف , والتزام المشغل , وأن هذه الالتزامات منشؤها الأنظمة والأعراف والعقود المصرفية , وبمخالفتها تقوم المسؤولية العقدية المنصوص عليها في العقد , أو الجنائية جراء قيام الجريمة , ورجحتُ قيام المسؤولية الجنائية ضد الشخصية الاعتبارية , وأن المصرف يتحمل جناية العاملين معه , وله الرجوع عليهم , ثم تعرضت لقيام المسؤولية الجنائية ضد العميل , وختمت بذكر مسؤولية الغير عن الجريمة المصرفية كالسرقة , والاحتيال , والتزوير , مع ذكر شواهد قضائية في ذلك , مستدلاً ومعللاً ومرجحاً للمسائل في الفقه والنظام.
Abstract: The present study attempts to explore electronic banking services in terms of the nature of electronic banking contract. This electronic contract is similar to the traditional contract in all of its provisions, but differs only in its means. The applications of electronic banking contract are various as they include credit cards, ATMs, points of sale and digital currency. The study discusses these applications and their rulings and provisions under Shari‘ah and Saudi Regulatory Law. The study then discusses the obligations of banks through in eight sections which are: information security, confidentiality, transparency, directing customers, risk management, protection against dangers, control, and providing services in time and place. The study then investigates obligations of customers towards the bank, which include keeping personal contact, and paying due fees. The study then elaborates on the trader’s obligations towards the bank and the customer. The study shows that the grounds for these obligations are laws, customs and banking contracts. Any violation of these rules incurs contractual liability as stated in the contract or incurs criminal liability in case of a crime is committed. As the study prefers the view that legal persons may be responsible for criminal offence, the banks is responsible for the offences of its employees. The study also discusses the criminal liability of the customer, as well as the liability of a third party for some crimes such theft, fraud and forgery. These issues are discussed under Shari‘ah and Saudi Regulatory Law. .
المشرف على البحث: علي بن احمد مرسي عثمان
تاريخ إنجاز البحث: 05.11.2013
تاريخ المناقشة: 04.21.2016
أعضاء لجنة المناقشة : محمد بن يعقوب محمد يوسف الدهلوي,علي احمد مرسي عثمان,
تحويل التاريخ