المضامين الدعوية في تفسير الشيخ ابن عثيمين ومعالجته لقضايا الدعوة المعاصرة
Title The daawah contents in Sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Quran and his treatment of the contemporary daawah issues
الباحث الرئيس عبدالله حمود صالح الفريح
التخصص: الدعوة
المستخلص: ملخص الرسالة
الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات, والصلاة والسلام على النبي الأكرم الذي أبان لنا خير الرسالات صلى الله عليه وعلى آله وذريته وصحبه إلى يوم الدين, وبعد ...
اشتملت هذه الرسالة على تمهيد وخمسة فصول وخاتمة فيها النتائج والتوصيات والفهارس وجاءت على النحو التالي:
المقدمة وذكرت فيها: التعريف بالموضوع, وأسباب اختياره وأهميته, وأهداف الدراسة, وتساؤلات الدراسة, والدراسات السابقة, وتقسيمات الدراسة, ومنهج البحث,
التمهيد وذكرت فيه: ترجمة الشيخ ابن عثيمين رحمه الله, مولده ونشأته ووفاته, وشيوخه وتلاميذه, ومكانته العلمية والدعوية ومؤلفاته, ثم أهمية القرآن ومنزلته في الدعوة وحاجة الدعوة إليه وإلى تفسيره, ثم منهج الشيخ رحمه الله في تفسيره, وكيفية تناوله لقضايا الدعوة, وأهمية ربطها بكتاب الله تعالى, ثم مفهوم الدعوة وأهميتها وحكمها ومصادرها من خلال تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله.
الفصل الأول وذكرت فيه: المضامين الدعوية في الدعوة إلى عقيدة التوحيد من خلال تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله, كالدعوة إلى عقيدة التوحيد بأنواعه, ثم التحذير من الشرك وما يضادّ التوحيد, ثم الدعوة إلى أركان الإيمان, ثم الدعوة إلى الالتزام بالسنة والتحذير من البدعة.
الفصل الثاني وذكرت فيه: المضامين الدعوية في مجالات الدعوة الأخرى في تفسير ابن عثيمين رحمه الله, كالدعوة إلى العبادات, الدعوة إلى مكارم الأخلاق, والدعوة إلى ما يتعلق بالمعاملات, والدعوة إلى التربية الصالحة, والقدوة الحسنة, ثم ذكرت القضايا الدعوية المعاصرة في تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله, وذكرت أثر معالجة الشيخ رحمه الله لهذه القضايا ونماذج متنوعة لها.
الفصل الثالث وذكرت فيه: المضامين الدعوية في بناء الداعية وتأهيله من خلال تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله, بدأت بتعريف الداعية وبيان مفهوم التأهيل, ثم التأهيل العقدي للداعية, ثم التأهيل العلمي للداعية, ثم التأهيل الأخلاقي للداعية, ثم التأهيل العملي للداعية.
الفصل الرابع وذكرت فيه:المضامين الدعوية في أصناف المدعوين وخصائصهم في تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله, بدأت بتعريف المدعوّين وبيان أصنافهم وأنواعهم, ثم مراعاة أحوال المدعوّين, ثم دعوة المسلمين, ثم دعوة أهل البدع, ثم دعوة أهل الكتاب, ثم دعوة المجوس وسائر المشركين, ثم دعوة المنافقين.
الفصل الخامس وذكرت فيه: المضامين الدعوية في الأساليب والوسائل المستنبطة من تفسير الشيخ ابن عثيمين رحمه الله: بدأت بالأساليب الدعوية, ذكرت تعريف الأساليب الدعويّة, وبيان أهميتها, ثم الأساليب الآتية: الحكمة, والموعظة الحسنة, والجدال بالتي هي أحسن, والترغيب والترهيب, والأمثال, والقصص, ثم الوسائل الدعوية المستنبطة من تفسير ابن عثيمين رحمه الله: بدأت بتعريف الوسائل الدعويّة, وبيان أهميتها, ثم الوسائل الآتية: القدوة الصالحة, والدعوة بوسيلة القول, وإرسال الرسل عليهم السلام والدعاة, وإرسال الكتب والرسائل, والخطبة, ثم وسائل أخرى.
Abstract: This study included an introduction, a preface, five chapters and a conclusion. which includes the most important results, the recommendations and contexts. It is as follows : he mentioned in the introduction : the definitions of the topic, reason for choosing the topic and its importance, aims of the study, its queries, previous studies, its subdivisions and its plan. .He mentioned in the preface : an introduction of Sheikh Ibn Outaimeen ( may Allah forgive him ) his place of birth, his life, his death, his teachers, his students, his knowledge status, preaching , works, and then the importance of Quran, its daawah status, and the need for calling to the Quran and to its interpretation, the Sheikhs’ method in his interpretation, his way of treating contemporary daawah issues, the importance of binding it with the Qur’an, then the concept of daawah, its importance , ruling, its sources from Sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Qur’an.In The first chapter I mentioned the daawah contents in preaching the unification belief in its types, forbidding Shirk and what opposes the Unification of Allah, then inviting to the pillars of Iman, inviting to adhere to the Sunnah and forbidding innovations . in the second chapter I mentioned the daawah contents in other daawah fields in sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Qur’an, like the daawah of worships, the daawah to high morals, daawah which is related to transactions, the daawah to good education, a good example, then I mentioned the contemporary daawah issues in sheikh Othaimeen’s interpretation of the Quran, and the effect on his treatment of these issues and its various samples. In the third chapter I mentioned the daawah contents in forming and qualfying a preacher within sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Qur’an. I started with defining a preacher, then explaining the concept of training , training the preacher in terms of belief, knowledge, morals and work . in the fourth chapter I mentioned the daawah contents regarding the invitees and their characteristics in sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Qur’an, I started with defining the invitees, explaining their types , consideration of the invitees conditions, calling the Muslims, the people of innovation, calling the people of the book, calling the Jews, calling idolaters and hypocrites. I mentioned in the fifth chapter the daawah contents regarding the means and techniques which are derived from Sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Qur’an. I started with the daawah means, I mentioned the definition of daawah means, its importance, and the following techniques : wisdom, good preaching, to argue on what is good, exciting and intimidating, proverbs and stories. Then the daawah techniques which are derived from Sheikh Ibn Othaimeen’s interpretation of the Qur’an. I started with the definition of daawah techniques, its importance, and then the following techniques : good example, daawah with the means of talking, sending the messengers ( peace be upon them ) and preachers, sending books and letters, giving speeches and other means.
المشرف على البحث: عبيد بن عبدالله مسلم السحيمي
تاريخ إنجاز البحث: 09.17.2014
تاريخ المناقشة: 12.13.2015
أعضاء لجنة المناقشة : عبيد عبدالله مسلم السحيمي,غازي بن غزاى عبدالعزيز المطيري,