رسالة علمية / مشروع بحثي

فاعلية برنامج تدريبي في ضوء أهداف التربية الإسلامية لتنمية قيم المسئولية ومهارات العمل ضمن فريق لدى طلاب جامعة أم القرى بمكة المكرمة

Title The effectiveness of a training program in the light of the aims of Islamic education to develop the values ​​of responsibility and work skills within a team of Umm Al-Qura University students in Makkah

الباحث الرئيس نايف محمد عديان القرشي
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية قيم المسؤولية ومهارات العمل ضمن فريق لدى طلاب جامعة أم القرى في ضوء أهداف التربية الإسلامية ومعرفة حجم تأثير البرنامج التدريبي في إكساب طلاب الجامعة قيم المسؤولية ومهارات العمل ضمن فريق. وتكونت عينة الدراسة من (20) طالبا من طلاب المستوى السابع بكلية التربية بجامعة أم القرى من العام الدراسي 1439/1440هــ يمثلون المجموعة التجريبية. ولتحقيق أهداف الدراسة فقد أعد الباحث مقياس قيم المسؤولية، مقياس مهارات العمل ضمن فريق، البرنامج التدريبي وباتباع المنهج التجريبي وتصميم المجموعة الواحدة فقد أسفرت الدراسة عن: - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في قيم المسؤولية في اتجاه القياس البعدي. - تراوحت قيمة مربع إيتا لحجم تأثير البرنامج التدريبي في تنمية قيم المسؤولية بين (0.50- 0.88) للأبعاد وبلغت للدرجة الكلية 0.92 . - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في مهارات العمل ضمن فريق في اتجاه القياس البعدي. - تراوحت قيمة مربع إيتا لحجم تأثير البرنامج التدريبي في تنمية مهارات العمل ضمن فريق بين (0.70- 0.90) للأبعاد وبلغت للدرجة الكلية 0.96 . وفي ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج تم تقديم عدد من التوصيات والبحوث المقترحة منها تنفيذ البرنامج التدريبي المقترح بالدراسة الحالية على عدد أكبر من الطلاب من كليات ومستويات مختلفة بالجامعة لتعم الفائدة، تبني عمادة شؤون الطلاب بالجامعة للبرنامج التدريبي المقترح بالدراسة الحالية ليكون أساسا لتنمية قيم المسؤولية ومهارات العمل ضمن الفريق لدى طلاب الجامعة.
Abstract: The study aimed to identify the effectiveness of a training program to develop the values of responsibility and work skills in a team among university students in the light of the objectives of Islamic education and to know the size of the impact of the training program in giving students the values of responsibility and skills of working within a team. The study sample consisted of (20) seventh level students at the Faculty of Education, Umm Al-Qura University from the academic year 1439/1440 H representing the experimental group. In order to achieve the objectives of the study, the researcher has prepared a scale of responsibility values, a scale of work skills within a team, a training program and following the experimental method and the design of one group. The study resulted in. - There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in the responsibility values in the direction of the post measurement. - The value of the ETA square for the size of the training program's impact on the development of responsibility values ranged between (0.50 - 0.88) for dimensions and the total score was 0.92. - There were statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in the skills of working in a team in the direction of post measurement. - The value of the ETA square for the size of the training program's impact on the development of work skills in a team ranged between (0.70 - 0.90) dimensions and the total score was 0.96 In the light of the results achieved, a number of recommendations and researches were proposed, including the implementation of the proposed training program in the current study on a larger number of students from different colleges and levels at the university to benefit. Adopting the Deanship of Student Affairs at the University of the Proposed Training Program in the current study as a basis for the development of values of responsibility and working skills within the team among university students.
المشرف على البحث: عبدالله بن عبدالحميد محمود محمد
تاريخ إنجاز البحث: 05.25.2016
تاريخ المناقشة: 12.29.2019
أعضاء لجنة المناقشة :
تحويل التاريخ