المدرسة العقلية الحديثة وموقفها من الخطاب الدعوي - عرض ونقد -
Title The modern rational school of thought and its position on the advocacy discourse - presentation and criticism
الباحث الرئيس ديالو محمد
التخصص: الدعوة
المستخلص: عنوان الرسالة: المدرسة العقلية الحديثة وموقفها من الخطاب الدعوي – عرض ونقد.
يتكوّن البحث من مقدمة، وتمهيد، وسبعة فصول وخاتمة وفهارس فنية.
وهدفت الدراسة إلى: بيان حقيقة موقف المدرسة العقلية الحديثة من الدّعوة إلى الله، ومن مصادر الخطاب الدعوي القويم وخصائصه، مع إبراز موقفهم من الدّعاة إلى المنهج القويم وتراث السلف الصالح.
وكل ذلك نابع عن أهمية القيام بواجب الدعوة إلى الله تعالى والاسهام -بحسب الوسع-في حماية ميراث الأنبياء، والتّحذير من العقائد والأفكار الباطلة، في وقت انخداع العوام -بل وبعض طلبة العلم-بآراء الفكر العقلاني، وأنه دعوة للرقي بالعقل الإنساني مع عدم التنبه لما تتضمنه هذه الآراء من خطر على الاعتقاد، وما تخفيه من كيد للدعوة إلى الله تعالى، إضافة إلى جدة الموضوع وأصالته.
وانتهجت الدراسة المنهج الوصفي التّحليلي في عرض مبادئ المدرسة العقلية الحديثة وبيان موقفها من الخطاب الدّعوي، والمنهج الاستقرائي النّقدي في كشف حقيقة رؤية المدرسة العقلية للمسائل المطروحة وموقف الإسلام منها.
وتوصلت الدّراسة إلى عدة نتائج من أهمها:
- أن المدرسة العقلية هي تلك الاتجاهات التي جعلت العقل المصدر الأوّل في مصادر المعرفة والدّين، وقدمته على الوحي.
- المدرسة العقلية الحديثة امتداد للمدرسة العقلية القديمة التي أعلت العقل وغلت فيه, فهي تتفق معها في الأسس والأهداف والغايات.
- روّاد المدرسة العقلية الحديثة يتفاوتون في قربهم وبعدهم عن السنة.
- روّاد المدرسة العقلية لهم مواقف متباينة من مصادر الخطاب الدّعوي.
وأوصت الدراسة بعدّة توصيات من أهمِّها:
- دراسة موقف العقلانيين المعاصرين من أركان الدّعوة الإسلامية دراسة نقدية وافية.
- حضّ الباحثين في الأقسام العلمية المتخصصة لدراسة مدى أثر المراكز الاستشراقية الفرنسية والإنجليزية على دعاة الاتجاه العقلي المعاصر والرّد عليها.
- تقديم دراسة علمية أكاديمية في موضوع موقف العقلانيين المعاصرين من الولاية والإمامة، وموقفهم من الفرق والجماعات الدعوية المعاصرة، والاتجاهات الفكرية
Abstract: The research consists of an introduction, seven chapters, a conclusion, and technical indexes.
The study aimed to: clarify the reality of the modern rational school of thought position on the call to God, and its position on the sources and characteristics of the advocacy discourse, while highlighting their position on the preachers to the correct approach and the legacy of the righteous predecessors.
All of this stems from the importance of fulfilling the duty of calling to God Almighty and contributing - as far as possible - to protecting the inheritance of the prophets, and warning against false beliefs and ideas, at a time when the common people - and even some students of knowledge - are being deceived by the views of modern rational school of thought, and that it is a call to advance the human mind, while they are not aware of its detrimental opinions to Islamic belief, and what they hide as the plot against the call to God Almighty. Equally, the novelty and originality of the topic.
The study followed the descriptive and analytical approach in presenting the principles of the modern rational school of thought and in stating its position on the advocacy discourse, while the inductive critical approach is used in presenting the view of the rational school on the issues raised and Islam's position on them.
The study arrived at several outcomes, the most important of which are:
- The rational school regards the mind as the primary source of knowledge and religion, and prefers it over revelation.
- The modern rational school is an extension of the old rational school that exalted the mind, as the both agree in terms of foundations, goals and objectives.
- Pioneers of the modern rational school vary in their proximity and distance from the Sunnah.
- The pioneers of the mental school have differing stances regarding the advocacy discourse sources.
The study proffers several recommendations, the most important of which are:
- A thorough critical study of the position of contemporary rationalists towards the pillars of the Islamic preaching.
- Urging researchers in specialized scientific departments to study the extent of the influence of French and English orientalist centers on advocates of the contemporary rational trend and to refute them.
- Presenting an academic scholarly study on the position of contemporary rationalists towards the state and the Islamic leadership, their position on contemporary sects and Islamic preaching organizations, and intellectual trends