مسؤوليات مؤسسات التعليم الإسلامي في تعزيز الأمن الاجتماعي في غرب أفريقيا مع تصور مقترح لتفعيله (سيراليون وغينيا كوناكري أنموذجا)
Title Title of the study: Responsibilities of Islamic educational institutions in reinforcing social security in West Africa with a proposed vision for activation (Sierra Leone and Guinea Conakry as a model).
الباحث الرئيس داود محمد دابو
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان الدراسة: مسؤوليات مؤسسات التعليم الإسلامي في تعزيز الأمن الاجتماعي في غرب إفريقيا مع تصور مقترح لتفعليه (سيراليون وغينيا كوناكري أنموذجا).
وهدفت الدراســـــة: إلى معرفة درجة ممارسة مؤسسات التعليم الإسلامي مسؤولياتها في تعزيز الأمن الاجتماعي في غرب إفريقيا، وبيان الصعوبات التي تواجه تحقيقها؛ لتقديم تصور مقترح لتفعيله من خلال الدولتين (سيراليون وغينيا كوناكري أنموذجا).
وتوصل إلى نتائج كان أبرزها ما يلي:
o جاءت ممارسة مؤسسات التعليم الإسلامي مسؤولياتها في تعزيز الأمن الاجتماعي في غرب إفريقيا بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي ( 3. 36 ).
o تمثلت أكبر الممارسة لدى مؤسسات التعليم الإسلامي في تعزيز الأمن الاجتماعي في غرب أفريقيا في سعيها في تعزيز الجانب الايماني لدى أفراد الأسرة.
o وجود صعوبات في تفعيل بعض جوانب الأمن الاجتماعي داخل مؤسسات التعليم الإسلامي في غرب إفريقيا لمحدودية إمكانياتها الاقتصادية، والإدارية، والتنظيمية، وأكبر هذه الصعوبات ضعف التعاون في حل مشكلات العنف الاجتماعي.
o وجود فروق دالة وإحصائية في تقديرات خبراء التربية الإسلامية حول درجة ممارسة مؤسسات التعليم الإسلامي مسؤولياتها لتعزيز الأمن الاجتماعي في غرب إفريقيا عموما على مستوى المجتمع، وكانت الفروق في صالح خبراء التربية الإسلامية ذوي خبرة 20 عامًا فأكثر.
o تمثلت أكبر معوقات تعزيز الأمن الاجتماعي في غرب إفريقيا في ضعف التعاون في ضعف مهارة حل مشكلات الاجتماعية لد أفراد الأسرة.
Abstract: Title of the study: Responsibilities of Islamic educational institutions in reinforcing social security in West Africa with a proposed vision for activation (Sierra Leone and Guinea Conakry as a model).
The objective of the study was to determine the degree to which Islamic educational institutions were practicing their responsibilities in promoting social security in West Africa and to indicate the difficulties encountered in achieving them; in order to present a proposed visions for operationalization through two countries (Sierra Leone and Guinea Conakry as a model).
The researcher used: the descriptive survey method.
The main findings were as follows:
• The practice of Islamic educational institutions of their responsibilities in promoting social security in West Africa has been moderate, with a computational average (3. 36 ).
• The greatest practice of Islamic educational institutions has been to promote social security in West Africa in their quest to strengthen the faith aspect of family members.
• There are difficulties in activating some aspects of social security within Islamic educational institutions in West Africa because of their limited economic, administrative and organizational capabilities. The greatest of these difficulties is the weakness of cooperation in solving problems of social violence.
• There are significant and statistical differences in the estimates of Islamic education experts about the degree to which Islamic educational institutions exercise their responsibilities to enhance social security in West Africa in general at the community level, differences have been in the interest of Islamic education experts with 20 years and more of experience.
• The biggest impediment to enhancing social security in West Africa has been weak collaboration in the poor skill of solving the social problems of family members.