واقع الإسهامات التربوية لخريجي الجامعات السعودية في جمهورية كوت ديفوار في ظل التحديات المعاصرة مع تقديم تصور مقترح
Title The reality of the educational contributions of graduates of Saudi Universities in the Republic of Côte d'Ivoire in the light of contemporary challenges, while presenting a suggested proposal on how to enhance it
الباحث الرئيس تراوري إسوف
التخصص: التربية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى: التعرف على واقع الإسهامات التربوية لخريجي الجامعات السعودية لخريجي الجامعات السعودية، المتعلقة بالجانب الاجتماعي والتعليمي والديني في جمهورية كوت ديفوار، مع تقديم تصور مقترح لتعزيزها.
منهج الدراسة وأداتها: استخدم الباحث في دراسته المنهج الوصفي المسحي،
واستبانة مغلقة مؤلّفة من: (69 ) عبارة موزّعة على ثلاثة محاور، وهي الإسهامات التربوية المتعلقة ( بالجانب الاجتماعي، والتعليمي، والديني ) بالإضافة إلى المقابلة.
مجتمع الدراسة: شملت جميع خريجي الجامعات السعودية في جمهورية كوت ديفوار، وقد بلغ عددهم ( 302) خريجاً. وتم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية طبقية من خريجي الجامعات السعودية في جمهورية كوت ديفوار، وبلغت العينة المختارة من مجتمع الدراسة الكلي: ( 152) بواقع (50.3%).
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها ما يلي:
1-تحقق الإسهامات التربوية لخريجي الجامعات السعودية في جمهورية كوت ديفوار جاءت بدرجة كبيرة، حيث بلغ متوسط استجابات العينة على مجموع عبارات الاستبانة ككل (3.49).
2-جاءت الإسهامات التربوية المتعلقة بالجانب الديني في المرتبة الأولى، بمتوسط حسابي (3.83)، ثم تليها الإسهامات التربوية المتعلقة بالجانب الاجتماعي، بمتوسط حسابي (3.74)، وأخيراً الإسهامات التربوية المتعلقة بالجانب التعليمي، بمتوسط حسابي (3.06).
3-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في استجابات العينة حول واقع الإسهامات التربوية لخريجي الجامعات السعودية في جمهورية كوت ديفوار تعزى لمتغير الجامعة، والوظيفة، والمؤهل العلمي، والخبرة، والمنطقة.4-وجود فروق في الجانب الديني لمتغير الجامعة والوظيفة. كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في استجابات العينة تعزى لمتغير التخصص، وكانت الفروق في صالح الخريجين في التخصصات العلمية. بينما لم تكن الفروق دالة حول إسهاماتهم التربوية في المجال الديني.
Abstract: The study aimed to: Identify the reality of the educational contributions of graduates of Saudi Universities, in the social, educational and religious aspect of the Republic of Côte d'Ivoire, while presenting a suggested proposal on how to enhance it.
Study methodology and tools: In his study, the researcher used the descriptive survey method, and a closed questionnaire consisting of: (69) words distributed on three areas, which are educational contributions related to (social, educational, and religious aspects) in addition to the interview.
Study population: It included all graduates of Saudi Universities in the Republic of Cote d'Ivoire, and they numbered (302) graduates. The study was applied to a stratified random sample from the graduates of Saudi universities in the Republic of Cote d'Ivoire, and the sample chosen from the community reached the total study: (152) to the reality of (50.3%).
The study arrived at a number of results, the most important of which are:
1-The educational contributions of graduates of Saudi universities in the Republic of Cote d'Ivoire is high, with the average responses of the sample to the total questionnaire expressions as a whole (3.49).
2-Educational contributions related to the religious aspect came first, with an arithmetic average (3.83), followed by educational contributions related to the social aspect, with an arithmetic average (3.74), and finally educational contributions related to the educational aspect, with an average score (3.06).
3-The absence of statistically significant differences at the level of significance in (a ≤ 0,05) the sample responses about the reality of educational contributions of graduates of Saudi universities in the Republic of Cote d'Ivoire attributed to the University variable, job, educational qualification, experience, and region.
4- The presence of differences in the religious side for university and job variable. There were also statistically significant differences at the level of significance in (a ≤ 0,05) the responses of the sample due to the specialty variable, and the differences were in favor of graduates in scientific disciplines. While the differences were not indicative of their educational contributions in the religious field.
المشرف على البحث: عبدالرحمن محمد عبدالمحسن الانصاري