التحديات التي تواجه إكساب قيم التربية الإسلامية لدى طلاب المدارس الإسلامية بشمال بنجلاديش مع تصور مقترح لمواجهتها
Title The Challenges facing the Islamic values of Islamic school students in northern Bangladesh with a proposed projection to solve it.
الباحث الرئيس عبدالله الكافى بن لطف بن مظفر حسين
التخصص: التربية
المستخلص: عنوان البحث: التحديات التي تواجه إكساب قيم التربية الإسلامية لدى طلاب المدارس الإسلامية بشمال بنجلاديش مع تصور مقترح لمواجهتها.
هدف البحث: الكشف عن التحديات الاجتماعية والتعليمية والفكرية والاقتصادية والتقنية، التي تواجه إكساب قيم التربية الإسلامية لدى طلاب المدارس الإسلامية بشمال بنجلاديش، ووضع تصور مقترح لمواجهتها.
منهج البحث: المنهج الوصفي المسحي.
أداة البحث: استخدم الباحث الاستبانة كأداة للكشف عن التحديات.
مجتمع البحث: تكوّن مجتمع البحث من جميع المعلمين ومديري المدارس الإسلامية بشمال بنجلاديش بالإضافة إلى أساتذة الجامعة، في العام الدراسي 1439ه/1440هــ، وبلغت العينة في صورتها النهائية (411) مستجيباً.
نتائج البحث: توصل البحث إلى العديد من النتائج، من أهمها: وجود التحديات التي تواجه إكساب قيم التربية الإسلامية لدى طلاب المدارس الإسلامية بشمال بنجلاديش بدرجة كبيرة، بمتوسط حسابي (4.79). وجاءت التحديات التقنية في المرتبة الأولى بين التحديات التي تواجه إكساب قيم التربية الإسلامية لدى طلاب المدارس الإسلامية بشمال بنجلاديش، يليها التحديات الفكرية، ثم التحديات الاجتماعية، ثم التحديات التعليمية، وأخيراً التحديات الاقتصادية. كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في التحديات الاجتماعية والفكرية والاقتصادية والتقنية، وفي التحديات ككل، تعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وكانت الفروق في صالح أفراد العينة الحاصلين على مؤهلات عليا. بينما لم تكن الفروق دالة في التحديات التعليمية. ومن النتائج: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) في التحديات الاجتماعية والتعليمية والفكرية والاقتصادية والتقنية ، وفي التحديات ككل، تعزى لاختلاف الوظيفة.
توصيات البحث: أوصى البحث بالعديد من التوصيات، من أبرزها: عمل المدارس الإسلامية على إيجاد مصادر تمويل ثابتة كبناء الأوقاف الخاصة، وإقامة عدد من المشروعات التجارية والخدمية الربحية، توعية الطلاب وأسرهم بخطورة القنوات الفضائية الخارجية المنحرفة على الفرد والمجتمع، تكثيف البرامج التعليمية الدينية والهادفة عبر وسائل الإعلام المرئي لتعزيز الهوية الإسلامية وغرس القيم.
Abstract: Research Title: The Challenges facing the Islamic values of Islamic school students in northern Bangladesh with a proposed projection to solve it.
Objective of the study: To discover the social, educational, intellectual, economic and technical challenges facing the values of Islamic education among the students of Islamic schools in northern Bangladesh, and to develop a proposed projection to solve it.
Research Method: Descriptive Approach.
Research Tool: The researcher used the questionnaire as a tool to detect challenges.
Research community: The research community consisted of all teachers, principals of Islamic schools in northern Bangladesh and university teachers, in the academic year 1439AH / 1440AH, and the sample in its final form (411) respondents.
Research Results: The Research reached many results, the most important of which are: There are challenges facing the achievement of the values of Islamic education among students of Islamic schools in northern Bangladesh to a large extent, with an arithmetic average (4.79). Technical challenges came first among the challenges facing the Islamic education values among students of Islamic schools in northern Bangladesh, followed by intellectual, social, educational and economic challenges. There are statistically significant differences at the level of significance (a= 0.05) in social, intellectual, economic and technical challenges, and in the challenges as a whole, due to the difference of scientific qualification. Differences were not significant in educational challenges. There are no statistically significant differences at the level of significance (a= 0.05) in the social, educational, intellectual, economic and technical challenges, and in the challenges as a whole, due to the different job.
Research Recommendations: The research recommended several recommendations, most notably: the work of Islamic schools to find stable sources of funding such as building private endowments, and the establishment of a number of commercial and service profitable projects, sensitizing students and their families about the dangers of external satellite channels deviated to the individual and society, intensify religious and targeted educational programs through Visual media to promote Islamic identity and instill values.