رسالة علمية / مشروع بحثي

المعاهد الإسلامية في السودان ومجالات تطويرها تصور مقترح - دراسة وصفية ميدانية

Title Islamic Institutes in Sudan and Fields of their Development: A Suggested Proposal- A Field Descriptive Study

الباحث الرئيس عثمان محمد عبد الماجد
التخصص: التربية
المستخلص: أهداف الدراسة: من أهم أهداف هذه الدراسة ما يلي: 1- بيان الجهود التربوية الجليلة التي قامت بها المعاهد الإسلامية في السودان، و التعرُّف على واقع نظامها التعليمي، والمشكلات التي تواجهها في الجوانب التربوية والتعليمية والإدارية، بهدف تطويرها وتحسين أدائها. 2- تحديد أبعاد عملية تطوير المعاهد الإسلامية في السودان من خلال إعداد تصوُّر مقترح للتطوير وآليات تطبيقه. منهج الدراسة: المنهج الوصفي، والمنهج التاريخي. محتويات الدراسة: اشتملت الدراسة على مقدمة وتمهيد وبابين وخاتمة وفهارس، هي: الباب الأول : الدراســة النظرية ، وفيه ثلاثة فصول : الفصل الأول: تاريخ المعاهد الإسلامية الفصل الثاني : واقع النظام التعليمي في المعاهد الإسلامية الفصل الثالث : أبعاد تطوير المعاهد الإسلامية. الباب الثاني : الدراســـة الميدانية، وفيه أربعة فصول : الفصل الأول : دراسة ميدانية عن مشكلات المعاهد الإسلامية في السودان من وجهة نظر المعلِّمين والتربويين والمسؤولين الفصل الثاني : عرض نتائج الدراسة الميدانية ومناقشتها الفصل الثالث : تصور مقترح لتطوير المعاهد الإسلامية في السودان الفصل الرابع : نتــــــائج الدراســــة أهم النتائج: من أهم النتائج التي توصّلت إليها هذه الدراسة ما يلي: 1- إنَّ المعاهد الإسلامية في السودان تُمثِّل ركيزةً مهمةً ضمن منظومة المؤسسات التعليمية الإسلامية، فهي حلقة الوصل التي يتدرَّج من خلالها طلاب التعليم الإسلامي ما بين المراحل الأوليَّة والعُليا. 2- تقف مشكلات التَّمويل وضعف الدَّعم المادي والتخطيط الإداري للمعاهد الإسلامية على رأس قائمة ما تُعانيه المعاهد الإسلامية من مشكلات مما يستدعي معالجةً حقيقية حتى تحقِّق أهدافها. 3-وضع تصور مقترح لتطوير المعاهد الإسلامية في السودان إتماماً للدراسة النَّظرية والميدانيَّة.
Abstract: Title of the study: Islamic Institutes in Sudan and Fields of their Development: A Suggested Proposal- A Field Descriptive Study.Study Goals: The study aimed at the following: . 1. To figure out the great educational efforts by Islamic institutes in Sudan, examining their instructional system, and the problems they face in the educational, instructional, and administrative aspects, in order to develop them and enhance their performance. 2. To identify the dimensions of the developing process of Islamic institutes in Sudan through preparing a suggested proposal of development and its application mechanisms. Methodology of the study: Descriptive and historical approachs. Study contents: The study contained an introduction, a preface, two sections, a conclusion, and indexes as follows: Section one: The theoretical study, including three chapters: Chapter one: History of the Islamic institutes. Chapter two: Current situation of instructional system in the Islamic institutes. Chapter three: Dimensions of developing Islamic institutions. Section two: Field study, including four chapters: Chapter one: A field study about the problems facing Islamic Institutes in Sudan from the viewpoint of teachers, educators and officials. Chapter two presents the field study findings and its discussions. Chapter three: A suggested proposal for developing Islamic institutions in Sudan. Chapter four: Findings of the study. The most significant results included the following: 1. Islamic institutes in Sudan represent an important pillar within the system of Islamic instructional institutions, as they are the connection through which the Islamic education students move between the first and higher stages of education. 2. The problems of weak financing, shortage of materialistic support and administrative planning of the Islamic institutes stand on the top list of problems from which the Islamic institutes suffer, which requires a real treatment in order to achieve their goals. 3. Providing a suggested proposal for developing the Islamic institutes in Sudan in a completion of the theoretical and field study.
المشرف على البحث: عبدالرحمن بن محمد عبدالمحسن الانصاري
تاريخ إنجاز البحث: 01.31.2010
تاريخ المناقشة: 05.05.2013
أعضاء لجنة المناقشة : عبدالرحمن محمد عبدالمحسن الانصاري,محمد بن يوسف احمد عفيفي,
تحويل التاريخ