النخلة في الشعر السعودي المعاصر 1351-1438هـ - دراسة فنية
Title The Palm in Contemporary Saudi Poetry from 1351 - 1438 AH, an artistic study
الباحث الرئيس دخيل الله هلال فارع العمري
التخصص: الأدب والبلاغة
المستخلص: إن العلاقة السامية بين الشعراء والنخلة جديرة بالتتبع والاهتمام والدراسة وبخاصة عند الشعراء ومشاعرهم الرقيقة باعتبارهم أكثر الناس إحساسا بالمشاعر الإنسانية الخالدة وأكثر الناس انفعالا واستجابة للمواقف.
تعد النخلة الشجرة الأولى في بلادنا والتي وقف عندها شعراؤنا بالوصف والتأمل والمناجاة، والتغني بجمالها وحسنها، فعبروا عن حبهم وشغفهم بهذه الشجرة الأثيرة، فظهرت في أشعارهم بصورة مختلفة عن غيرها من البيئات العربية.
ونظرًا لأهميةِ هذا الموضوع، ووفرةِ مادتهِ العلميةِ وحضوره عند شعراءِ المملكة عَزمتُ على دراسةِ النخلة في شِعرِ شعراءِ المملكة العربية السعودية؛ ليكون موضوعًا لرسالتي العلميّة لنيلِ درجةِ الدكتوراه في الأدبِ العربي تحت عنوان:( النخلة في الشعر السعودي المعاصر من عام 1351 - 1438هـ- دراسة فنية.) واعتمدتُ- بِعَونِ اللهِ تعالى- في هذا البحثِ على المنهجِ الوصفي مع الإفادة من المناهج الأخرى والإشارة إليها أحيانا كالمنهج الفني، والاجتماعي والنفسي، وذلك لحاجة البحث إلى الاستضاءة من تلك المناهج، وهو مَنْهَجٌ يقومُ على دراسةِ النصوص الشَعْريّةِ وتَحلِيلِها؛ بُغيةَ الوقوفِ على ما فيها من قيم فنية في إطارها ومضمونها أو صورها.
فتكوَّن البحثُ مِنْ تَّمهيدٍ، وبابين، وخاتمةٍ، وفهارسَ عامَّةٍ، اشتمَلَ التَّمهيد على أهمية النخلة وحضورها في الشعر العربي، ثم جَاءَ الْبَابُ الْأَوَّلُ عَن النخلة بين الحقيقة والرمز: الْفَصْلُ الْأوَّلُ جاءَ عَن النخلة الشجرة. ثم جاء الفصل الثاني عن النخلة الرمز وفيه ثلاثة مباحث. ثم الْبَاب الثَّانِي وتَحدثتُ فِيهِ عن التَّشْكِيلِ الْجَمَالِي: وفيه ثلاثة فصول: الْفَصْلُ الْأوَّلُ عن اللغة الشعرية وتناولت فيه ظاهرة العنونة، والمعجم الشعري، والتكرار والتناص. ثم الفَصْل الثَّانِي عَنِ الصُّورَةِ الشِّعْرِيَّةِ، الصُّورَة الْجُزْئِيَّة وَالصُّورَة الْكُلِّيَّة ثم جَاءَ الْفَصْلُ الثَّالِثُ: تَناولتُ فِيهِ الموسيقى الشعرية.، ثم الْخَاتِمَة: وَفِيهَا النَّتَائِجُ وَالتَّوْصِيَاتُ، فثَبْتُ الْمَصَادِرِ وَالْمَرَاجِعِ وفَهْرِس الْمَوْضُوعَات.
ومن أبرز النتائج:
- وظف شعراؤنا النخلة في سائر أغراضهم الشعرية، وتعد النخلة رمزًا للهوية السعودية، فهي تتجلى في جوانب حياتية مختلفة، وأبدع الشعراء السعوديون في وصف النخلة، وحث المجتمع على الاهتمام بها، ولام البعض على جفائها، وتألم على انحسار بساتين النخيل وزوالها فأخذ يرثي ويبكي تلك الشجرة الوفية ووصفها الوصف المؤثر الآسر، ووقف البحث على الدلالات الرامزة للنخلة في معرض الحديث عن الوطن والقيم والمرأة عند الشاعر السعودي.
وفي إثر هذه النتائج أستطيع لفت النظر إلى بعض التوصيات، ومنها:
- دراسة الصورة الفنية للنخلة في الشعر السعودي: فمن خلال البحث وجد الباحث أن غالب شعر النخلة عبارة عن صور فنية، لذا أحث زملائي الباحثين إلى التعمق في دراستها دراسة منهجية متكاملة.
Abstract: The sublime relationship between poets and the palm tree is worthy of tracing, attention, and study, especially among poets, and their tender feelings, as they are the ones with the most sensual eternal human feelings and the most emotional and responsive to situations.
The palm tree is the first tree in our country, which our poets described, meditated, talked about, and sang about its beauty and splendor. They expressed their love and passion for this beloved tree, and it appeared in their poems differently from other Arab environments.
Given the importance of this topic, the abundance of its scientific material, and its presence among the poets of the Kingdom, I resolved to study the palm tree in the poetry of the poets of the Kingdom of Saudi Arabia. To be the subject of my academic thesis to obtain a doctorate in Arabic literature under the title: (The Palm in Contemporary Saudi Poetry from 1351 - 1438 AH - Technical Study.) I relied - with the help of God Almighty - in this research on the descriptive approach with benefiting from other approaches and sometimes they are referred to as artistic, social, and psychological approaches, due to the research need to shed light on those approaches, and it is a method based on the study and analysis of poetic texts; To find out what artistic values it contains in its context, content or images.
The research consisted of a preface, two sections, a conclusion, and general indexes. The preface included the importance of the date palm and its presence in Arabic poetry, then the first section on the palm tree between reality and symbol: The first chapter is on the palm tree. Then the second chapter on the palm tree symbol has three sections. The second section, in which I talked about aesthetic formation, has three chapters: the first chapter is on poetic language and dealt with the phenomenon of addressing poetic lexicon, repetition, and intertextuality.
Among the most prominent results:
Our poets employed the palm tree in all their poetic purposes, and the palm is a symbol of the Saudi identity, as it is manifested in different aspects of life. The Saudi poets excelled in describing the palm tree, urging society to pay attention to it, blaming some for its dryness, and agonizing over the decline and demise of the palm orchards, so he began to lament and say a dirge over that loyal tree and described it as an impressive and captivating description. The research dealt with the symbolic signs of the palm tree in the course of talking about the homeland, values, and women by the Saudi poet.
Following these results, I was able to draw attention to some recommendations, including:
Studying the artistic image of the palm tree in Saudi poetry: Through the research, the researcher found that most of the palm’s poetry is artistic images, so I urge my fellow researchers to study it in a systematic and integrated manner.
المشرف على البحث: عبدالرحمن بن دخيل ربه مرزوق المطرفي