رسالة علمية / مشروع بحثي

الآثار الواردة عن الإمام عامر بن شراحيل الشعبي رحمه الله في العقيدة ـ جمعا ودراسة

Title The Traditions narrated from Imam Amer ibn Sharahil al-Sha'abi on the Creed- Collection and Study

الباحث الرئيس إبراهيم ميان جان
التخصص: العقيدة
المستخلص: عنوان الرسالة: الآثار الواردة عن الإمام الشعبي رحمه الله في العقيدة (جمعاً و دراسةً) مجال الدراسة: تقرير مسائل العقيدة، والرد على الفرق المخالفة لأهل السنة والجماعة، من كلام الإمام عامر بن شرا حيل الشعبي رحمه الله تعالى. منهج البحث: المنهج الاستقرائي والوصفي. الأقسام الرئيسية للبحث: تتكون الرسالة من مقدمة وتمهيد وأربعة أبواب وخاتمة وفهارس. المقدمة: في بيان أهمية الموضوع، وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، وخطة البحث، والمنهج المتبع في البحث. التمهيد: في ترجمة موجزة للإمام الشعبي رحمه الله تعالى، وبيان عقيدته ومنهجه. الباب الأول: في الآثار الواردة عن الإمام الشعبي-رحمه الله- في الإيمان بالله عز وجل. الباب الثاني: في الآثار الواردة عن الإمام عامر بن شرا حيل الشعبي-رحمه الله- في بقية أركان الإيمان الستة ومسائل الإيمان. الباب الثالث: في الآثار الواردة عن الإمام عامر بن شرا حيل الشعبي-رحمه الله- في التمسك بالقرآن والسنة، واجتناب الأهواء والبدع، وفي الصحابة ولزوم الجماعة. الباب الرابع: في الآثار الواردة عن الإمام عامر بن شرا حيل الشعبي-رحمه الله- في الفرق والأديان والفتن. وأنهيت البحث بخاتمة تضمنت أهم النتائج والتوصيات، وهي: أولاً: الإمام الشعبي- رحمه الله - من أئمة السلف الصالح ذو عقيدة سليمة، مأخوذة من هدي الكتاب والسنة، ومنهج سليم سديد، مستمد من الوحيين، ومن هدي سلف الأمة. ثانياً: عاش الإمام الشعبي-رحمه الله- في الفترة ما بين عامي( 19 - 104هـ) وفي هذه الفترة عاصر الخلافة الراشدة، وأدرك أحداث خلافة عثمان وعلي رضي الله عنهما، والدولة الأموية، وشاهد ما حصل من التفرق والاختلاف في الأمة، نتيجة الخروج على الإمام. فكان-رحمه الله-يوصي بلزوم جماعة المسلمين، وطاعة إمامهم في المعروف، ويحذر من مفارقة الجماعة، والخروج على الإمام، ويرى أن من آثار ذلك التمكين والظهور في الدنيا، وفي ضده التفرق والاختلاف وظهور أهل الباطل على أهل الحق. كما كان-رحمه الله-شديد الإنكار على الفرق المخالفة لأهل السنة والجماعة، من الرافضة والقدرية والخوارج، وكان من أخبر الناس بالرافضة، حيث عاصرهم في الكوفة، بل كان منهم في البداية كما قيل، فعرف أدق تفاصيلهم، وبين أن أصلهم الزندقة، وأن دخولهم في الإسلام من أجل هدمه من الأساس. ثالثاً: يوصي الباحث بالعناية بآثار السلف، وذلك بالرجوع في كل ما يستجد مما له صلة بالعقيدة، أولا: لكتاب الله-عز وجل-وسنة نبيه-صلى الله عليه وسلم-ثم لآثار السلف، خاصة فيما يتعلق بالفرق والفتن ولزوم الجماعة، فسيجد القارئ عندهم التأصيل لكل ما استجد، بأوجز عبارة وأوضحها.
Abstract: TITLE: Collection and study of statements of Asha'ebiy that are related to Aqidah. AREA OF STUDY: Establishing issues of Aqida with proofs and refuting deviant sect based on the statements of Asha'ebiy METHODOLOGY: Inductive and descriptive methods. MAIN SECTIONS: The research is made up of introduction, preface, Four main chapters, conclusion and a bibliography. THE INTRODUCTION: It contains the significance and objectives of the study, literature review, plan and methodology. THE PREFACE: Studies the life of Imam Asha'ebiy, and his way of belief. THE FIRST CHAPTER: deals with the statements of Asha'ebiy about the first pillar of belief, i.e. belief in Allah The Almighty. THE SECOND CHAPTER: studies the statements of Asha'ebiy in the remaining of the six pillars of belief and other issues of belief. THE THIRD CHAPTER: studies the statements of Asha'ebiy about adherence to the teachings of the Qur'an and Sunnah, shunning vain desires and innovations in the deen, companions of the Prophets and sticking to the congregation. THE FOURTH CHAPTER: studies the statements of Asha'ebiy about religions, Islamic religious sects and seditions. THE CONCLUSION: contains my findings and recommendations which are as follows: 1- Asha'ebiy is one of the leading pious predecessors, with sound aqidah and methodlogy that are based on Kitab, Sunnah of the Prophet–may peace be upon him- and the understanding of the sahabah. 2- Asha'ebiy lived between the year 19 and 104 AH, which witnessed a great part of the reign of the guided caliphs, the events in Uthman and Aliyyu's reign (may Allah be pleased with them), the coming of Umayyad dynasty and the falling-out and divisions in which the ummah found itself then as a result of revolting against constituted authority. Asha'ebiy was known in this time of trial to have been enjoining people to avoid division, rather they should stick to congregation and obey the constituted authorities, because that is the only way for the ummah to stay united, strong and relevant, and only through it the righteous members of the societies will prevail over the bad eggs. As he was also known to have been refuting the deviant sects of the Shi'a, qadariyya and khawarij. His living in kufa – the stronghold of shi'a- has played to his advantage, as it availed him with a first-hand knowledge of how shi'ism is nothing but a hidden atheism that is out to destroy islam, He was even reported to have once joined the sect but later denounced it after discovering what really it is. 3- I recommend that more importance should be given to the statements of salaf. In the case of new issues related to Aqida, it should be studied through the Qur'an, Sunnah and the statements of the salaf, especially in areas of sects, sedition and sticking to congregation. With the salaf one would find clear basis for understanding and dealing with it.
المشرف على البحث: احمد بن عبدالله محمد الغنيمان
تاريخ إنجاز البحث: 02.22.2011
تاريخ المناقشة: 01.07.2014
أعضاء لجنة المناقشة : احمد بن عبدالله محمد الغنيمان,عارف مزيد حامد السحيمي,ذياب مدحل دخيل العلوي,
تحويل التاريخ