استقبال السيرة الذاتية السعودية في الابتعاث (مصطفى بيومي نموذجا)
Title Receive the Saudi CV in the scholarship (Mustafa Bayoumi as a model)
الباحث الرئيس ماجد احمد قليل العلوي الزهراني
التخصص: الأدب والبلاغة
التخصص الدقيق: النقد الأدبي
المستخلص: اندرج هذا البحث ضمن حقل معرفي يُعنى بنقد النقد في صورته المعرفية الحديثة، وسعى إلى تحليل الأداء النقدي لاستقبال ناقد عربي وهو الدكتور مصطفى بيومي لسيرة ذاتية سعودية للكاتبة مرام مكاوي بعنوان: (على ضفاف بحيرة الهايدبارك- مذكرات طالبة سعودية في بريطانيا) وقد وقعت هذه السيرة ضمن إطار زماني ومكاني متعلق بتجربة الابتعاث، مما كوّن قناعة علمية بخصوصية النصوص الإبداعية التي تنتج في هذه المرحلة وتفردها؛ نظرا للمكونات التي أسهمت في تشكيلها. وتتبع البحث طبيعة الأداء النقدي عند الدكتور مصطفى بيومي في إطار ثلاثة أسئلة معرفية:
- ما دوافع القراءة؟
- ما فرضية القراءة؟
- هل هناك قراءة ثانية للمذكرات؟
ومن خلال هذه الأسئلة تبلورت هيكلة البحث المكوّن من محورين:
المحور الأول: الممهدات:
- مفهوم نقد النقد.
- الابتعاث ظرفا زمانيا ومكانيا.
المحور الثاني: مستويات الأداء النقدي:
أولا/ دوافع القراءة.
ثانيا/ فرضية القراءة.
ثالثا/ فجوات القراءة والبديل المقترح.
وخلص البحث إلى عدة نتائج مرفقة في الخاتمة والتوصيات.
Abstract: This research was included in a knowledge field concerned with criticism of criticism in its modern knowledge. It sought to analyze the critical performance of receiving an Arab critic, Dr. Mustafa Bayoumi, for a Saudi biography of the writer Maram Makkawi entitled: (On the banks of Lake Heidpark - Notes of a Saudi student in Britain). Within a temporal and spatial framework related to the experience of scholarship, which formed a scientific conviction of the specificity of the creative texts produced at this stage and its uniqueness, given the components that contributed to its formation. The research followed the nature of critical performance by Dr. Mustafa Bayoumi in the framework of three knowledge questions:
What are the motives for reading?
What is the hypothesis of reading?
Is there a second reading of the notes?
Through these questions, the structure of the research consisting of two axes has crystallized:
The first axis: the graders:
The concept of criticism.
- Dispatch temporarily and spatially.
The second axis: the levels of monetary performance:
First / reading motivation.
Second / the premise of reading.
Third / reading gaps and the proposed alternative.
The research concluded several results attached to the conclusion and recommendations.