البحث المتقدم

المناداة والقائمون بها في حياة النبي صلى الله عليه وسلم (دراسة تاريخية)

Title Calling and those in Charge of it in the Life of the Prophet, Peace and Blessings be upon him (Historical Study)

الباحث الرئيس احمد علي عبدالعزيز الربعي
التخصص: التاريخ الإسلامي
التخصص الدقيق: التاريخ الإسلامي
المستخلص: يهدف مشروع المنادون في حياة النبي صلى الله عليه وسلم إلى دراسة موضوع جدير بالاهتمام بهدف الوصول إلى دراسة لمهام شخصيات من الصحابة الكرام استعملهم النبي صلى الله عليه وسلم واختارهم دون غيرهم لأداء وظائف متعددة في معالم محددة, بشكل مستمر, أو لذوات أسباب في مواقف معينة, وقد زاد ما تم حصره من المنادين على أكثر من ستة وعشرين منادياً, خلافاً للمبهم منهم ولم يصرح باسمه بلفظ (فنادى منادي رسول الله صلى الله عليه وسلم) و(أذن في الناس) و(صاح بالناس) و(أمر رجلاً فنادى) وغيرها من الألفاظ المبهمة. وتتعدد صور المناداة داخل المدينة وخارجها, وفي السلم والحرب, وفي السفر والحضر, على أمثلة كثيرة جداً, من خلال حصر صور ما تم الاطلاع عليه في هذه الدراسة, وبيان دلالاتها, وأسبابها. ومن أمثلة المناداة : ما جاء عن أبي هريرة قال: (كنت مع علي بن أبي طالب رضي الله عنه حين بعثه رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إلى أهل مكة ببراءة. فقيل: ما كنتم تنادون فقال: كنا ننادي أنه لا يدخل الجنة إلا نفس مؤمنة، ولا يطوف بالبيت عريان، ومن كان بينه وبين رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم عهد فأجله ومدة عهده إلى أربعة أشهر، فإذا مضت الأربعة الأشهر فإن الله بريء من المشركين ورسوله، ولا يحج مشرك. فكنت أنادي حتى صحل صوتي), ويهدف المشروع لبيان مهمة المناداة في حياة النبي صلى الله عليه وسلم, وأسس اختيار المنادين, كما يهدف إلى طبيعة المهام المنوطة بالمكلفين كالمهام الشرعية, والاجتماعية, والسياسية, والعسكرية, ويضيف البحث محاولة الوصول إلى أثر المناداة على المجتمع وردود الأفعال من الرعية.
Abstract: The project about those in charge of calling in the life of the Prophet (PBUH) aims to study a worthwhile topic with the aim of reaching a study of the tasks of dignitary companions whom the Prophet (PBUH) used and chose to perform multiple tasks in specific parameters continuously or for reasons in specific situations. More than twenty six callers were found to be mentioned explicitly, and some were referred to implicitly, as in “the caller of the Prophet (PBUH) called,” “called on people,” and “shouted to people,” “commanded a man to call” and many other examples. Forms of calling were different; inside or outside Madinah, in peace or war, and in travel or reside. These forms were investigated in this study, and their implications and reasons behind choosing them were also explained. An example of a call is what Abu Hurrairah said; “I was with Ali bin Abi Talib when the Prophet (PBUH) sent him to the people of Makkah with Bara’ah, and they asked: ‘What are you calling for?’ Ali said: ‘We are calling for: none will be admitted into Paradise except for the soul that is a believer. None is to perform Tawaf around the House while naked. And for whomever there is a covenant between him and the Prophet (PBUH), then his covenant is valid for four months. When these four months pass, Allah and his Prophet are free from liability to the idolaters. And no idolater will be permitted to perform Hajj.’ I was calling until my voice hoarse.” The project aims to explain the functions of calling in the life of the Prophet (PBUH), principles of choosing callers, the nature of the tasks assigned to those in charge of legal, social, political, and military calling tasks. The project adds an attempt to identify effects of calling on society and reactions of people.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية المقر: الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة
دار النشر: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ