البحث المتقدم

فاعلية برنامج في الاستدامة البيئية قائم على دمج استراتيجيتي (RAFT) و(PWTW) في تنمية مهارات كتابة المقالات العلّمية والاتجاه نحو قضايا الاستدامة البيئية لدى طلاب كلية العلوم في الجامعة الإسلامية

Title The Effectiveness of an Environmental-Sustainability Program, Based on Integration Between RAFT and PWTW Strategies, in Improving Scientific-Article Writing Skills, and Attitudes toward Environmental-Sustainability Issues for Science-College Students at the Islamic University in the Kingdom of Saudi Arabia

الباحث الرئيس علي حسن حسين الاحمدي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق التدريس
المستخلص: هدف هذا البحث إلى قياس فاعلية برنامج في الاستدامة البيئية قائم على دمج استراتيجية رافت للكتابة RAFT واستراتيجية الصورة تعدل ألف كلمة PWTW في تنمية مهارات كتابة المقالات العلّمية والاتجاه نحو قضايا الاستدامة البيئية لدى طلاب كلية العلوم بالجامعة الإسلامية في المدينة المنورة. ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج التجريبي (التصميم شبه التجريبي لمجموعتين تجريبية وضابطة) وتم تصميم مواد المعالجة التجريبية وأدوات القياس (البرنامج التدريبي، اختبار مهارات الكتابة العلمية، مقياس الاتجاه)، ثم تطبيقها على عينة عشوائية من طلاب كلية العلوم بلغ عددها 53 طالبا. وقد أظهرت نتائج البحث وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات الطلاب في كل من اختبار مهارات الكتابة العلمية، ومقياس الاتجاه نحو قضايا الاستدامة البيئية لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجود أثر كبير للبرنامج التدريبي في تنمية مهارات الكتابة العلمية، وتأثير متوسط في تنمية الاتجاهات نحو قضايا الاستدامة البيئية.
Abstract: This research aimed at measuring the effectiveness of a program in environmental sustainability, based on integration between RAFT and PWTW strategies, in improving scientific article-writing skills and attitudes toward environmental- sustainability issues for science-college students at the Islamic University in Madinah. In order to render such a purpose, the researcher used the experimental method (semi-experimental design) where two groups were allocated: one as experimental and another as control. The research tools consisted of a training program, an environmental-sustainability attitudes scale, and a scientific writing skills test that were administered to a random sample of the science college consisting of (53) students. Results concluded that there were statistically significant differences in favor of the experimental-group students who studied the training program on the scientific writing skills test and the environmental-sustainability attitudes scale. It was also found that there was a high effect for the program on the scientific- writing skills. It was found that there is a median effect on environmental-sustainability attitudes.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة كلية التربية بجامعة الأزهر
دار النشر: جامعة الأزهر
سنة النشر: 2019
تحويل التاريخ