تصور مقترح للتغلب على معوقات الاتصال الإداري فِـي المدارس الابتدائية بالمملكة العربية السعودية فِـي ضوء الاتجاهات المعاصرة للإشراف التربوي
Title A proposed vision to overcome the obstacles of administrative communication in primary schools in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of contemporary trends in educational supervision
الباحث الرئيس
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: الإدارة التربوية
المستخلص: المُستخـلـص:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على التصور المقترح للتغلب على معوقات الاتصال الإداري بين مديري المدارس الابتدائية والمعلمين بالمملكة العربية السعودية فِـي ضوء الاتجاهات المعاصرة للإشراف التَّـربويّ، وتم استخدام المنهج الوصفِـي كمنهج للبحث لملاءمته طبيعة هذا البحث، إذ يمكنه وصف ما هو قائم وفهم الظواهر التَّـربويّـة وجمع الحقائق والمعلومات وتحديد واستنباط العلاقات بين كافة الظواهر التَّـربويّـة وذلك بالرجوع إلى الأطر النظرية والدراسات السابقة لمتغيرات الدراسة وكذلك خبرة الباحث (لعمله وكيل مدرسة ابتدائية بالهيئة الملكية بينبع بالمملكة العربية السعودية)، وكان من أهم نتائج البحث تقديم تصور مقترح للتغلب على معوقات الاتصال الإداري فِي ضوء الاتجاهات المعاصرة للإشراف التربوي، مع ضرورة تطوير قدرات ومهارات المدير والعاملين على استخدام تقنيات الاتصال الإداري الإلكتروني، إنشاء قاعدة بيانات إلكترونية توفر معلومات لكل من المديرين والمعلمين، تدريب مديري المدارس الابتدائية والمعلمين على الاتجاهات الحديثة للأشراف التَّـربويّ، وقدم البحث بعض التوصيات أهمها: التوعية بضرورة توظيف تكنولوجيا المعلومات بفعالية فِـي عملية الاتصال الإداري المدرسي بين المديرين والمعلمين بالمدارس الابتدائية التابعة لوزارة التعليم بالمملكة العربية السعودية.
الكلمات المفتاحية: تصور مقترح، معوقات الاتصال الإداري، الاتجاهات المعاصرة، الإشراف التَّـربويّ.
Abstract: Abstract:
The aim of the current research is to identify the proposed vision to overcome the obstacles of administrative communication between primary school principals and teachers in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of contemporary trends in educational supervision. information, and identifying and eliciting relationships between all educational phenomena, by referring to theoretical frameworks and previous studies of the study variables, as well as the researcher's experience (because he worked as a primary school agent in the Royal Commission in Yanbu, Saudi Arabia). For educational supervision, with the need to develop the capabilities and skills of the principal and workers to use electronic administrative communication techniques, the establishment of an electronic database that provides information for both principals and teachers, training, and the research presented some recommendations, the most important of which are: awareness of the need to employ information technology effectively in the process of school administrative communication between principals and teachers In primary schools a Affiliated to the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia.
Keywords: suggested conception, obstacles to administrative communication, contemporary trends, educational supervision.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: جامعة عين شمس ، مجلة البحث العلمي في التربية