مشكلات التعليم الإسلامي التي تواجه المعلمين والمتعلمين داخل المدراس الإسلامية في قارة آسيا
Title Problems of Islamic education facing teachers and learners in Islamic schools in Asia
الباحث الرئيس مهند سليمان دخيل القشعمي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: تناول البحث الحالي موضوع مشكلات التعليم الإسلامي التي تواجه المعلمين والمتعلمين داخل المدراس الإسلامية في قارة آسيا، وهدف إلى التعرف على مشكلات التعليم الإسلامي التي تواجه المعلمين والمتعلمين داخل المدراس الإسلامية في قارة آسيا، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، وأشارت نتائج البحث إلى أن المعلمين في المدراس الإسلامية في قارة آسيا يواجهون من العديد من المشكلات التي من ضمنها عدم غياب التفاعل بينهم وبين الطلاب، وقلة استخدام الوسائل التعليمية، وتدني المستوى العلمي للمعلم، ونقص الخبرة، وقلة رواتبهم التي غالباً ما يكون مصدرها التبرعات. وأن المتعلمين في المدراس الإسلامية في قارة آسيا يعانون العديد من المشكلات التي من ضمنها المستوى المعيشي المنخفض، والضعف العلمي الشديد، والتسرب الدراسي، وعدم مشاركة الطلاب في المناقشة والأنشطة الصفية، والسلوك العدواني، ومشكلة الإسكان للطلاب الوافدين، ووجود الإعاقات العضوية في السمع أو البصر، والقلق بسبب الامتحانات والدراسة، ومشكلات المذاكرة.
Abstract: The current research dealt with the issue of Islamic education problems facing teachers and learners within Islamic schools in Asia, and aimed to identify the problems of Islamic education facing teachers and learners within Islamic schools in Asia, and the researcher used the descriptive approach, and the results of the research indicated that teachers in Islamic schools In the continent of Asia, they face many problems, including the lack of interaction between them and the students, the lack of use of teaching aids, the low level of education of the teacher, the lack of experience, and the lack of their salaries, which are often the source of donations. And that learners in Islamic schools in Asia suffer from many problems, including the low standard of living, severe academic weakness, school dropouts, students’ lack of participation in discussion and class activities, aggressive behavior, housing problem for international students, and the presence of organic disabilities in hearing or sight. And anxiety because of exams and studying, and studying problems