اقتراح التصميم الإنشائي لسكاي لايت (Sky light) الدوحة قطر
Title Structural Design Proposal for the Le Boulevard Sky light Doha Qatar
الباحث الرئيس محمد الطيب ناقاش ميهر قل
التخصص: الهندسة المدنية
التخصص الدقيق: Structural Engineering
المستخلص: يتناول التقرير المعروض هنا الحساب الهيكلي لمنارة لو بوليفارد 36 م × 18 م في المخطط ، والذي يقع على ارتفاع حوالي 42 م ، ويخضع لحمل رياح يبلغ 1.7 كيلو باسكال [1] في الدوحة قطر. تتكون النافذة العلوية من أنبوب منحني مستطيل ومصممة لسرعة رياح أساسية تبلغ 25 م / ث وفقًا لمعايير قطر للبناء [2]. يحتوي على ألواح ساندويتش معدنية من الألومنيوم (مشط العسل) بسماكة 2 مم وسماكة أعلى مع مادة عازلة 33 مم في الأعلى ، بينما في الجزء المتبقي من السطح الزجاجي 13.52 (لايت) مغلفة +16 (فجوة) +8 (لايت) يتم استخدام الزجاج المقسى بالكامل. تم تصميم نوعين من الإطارات الفولاذية ، أحدهما لدعم الألواح الزجاجية وألواح الألومنيوم ، في حين يجب على نظام تأطير الفولاذ الآخر نقل جميع الأحمال إلى الهيكل الرئيسي [3-5].
تم إجراء اختبارات الإجهاد والانحراف التي تم الحصول عليها من النموذج الرقمي [6] للزجاج ولوحة شطيرة الألومنيوم وعناصر تأطير الفولاذ الأولية والثانوية. يتم التحقق من الروابط وخاصة بين النظام الهيكلي الأساسي والنظام الثانوي ولوحة القاعدة والتحقق من القوى المستحثة. تم العثور على جميع النظام الهيكلي آمنة وفقا لمعيار القبول المختلفة [7]. سيقدم هذا التقرير نظرة عامة على الفنيين المشاركين في صناعة الواجهات.
Abstract: The here presented report deals with the structural calculation of Le Boulevard skylight 36m by 18m in plan, located at a height of about 42m, subjected to a wind load of 1.7Kpa[1] in Doha Qatar. The skylight is composed of rectangular curved tube and is designed for a basic wind speed of 25m/s as per Qatar Construction Standards[2]. It is having Aluminium metal sandwich panels (honey comb) of 2mm top and bottom thickness with 33 mm insulating material on top , whereas on the rest of the roof area glazing of 13.52 (lite) laminated +16 (gap)+8(lite) fully tempered glass is used. Two types of steel frames have been designed, one to support the glazing and Aluminium sandwich panel whereas other steel framing system has to transfer all the loads to the main structure[3-5].
Stresses and deflection checks obtained from the numerical model [6]have been carried out for glass, Aluminium sandwich panel, primary and secondary steel framing elements. The connections especially among the primary structural system, secondary system and the base plate are realized and checked for the induced forces. All the structural system has been found SAFE according to different acceptance criterion[7]. This report will give an overview to the technicians involve in the façade industry.