البحث المتقدم

واقع ممارسة مهارات التدريس في مدارس محافظة الدوادمي من وجهة نظر معلمي اللغة اإلنجليزية

Title English teachers' perceptions of the Reality of Teaching Skills Practices in the Schools of Aldowadmi District.

الباحث الرئيس عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق التدريس
المستخلص: هدفت هذه الدراسة الوصفية لاكتشاف واقع تطبيق بعض مهارات التدريس من قبل معلمي اللغة الانجليزية في مدارس محافظة الدوادمي. واشتملت الدراسة على أربعة مجالات هي: ضبط وتعزيز الطلاب، وتنظيم الفصول الدراسية، والتقويم، والحاجة إلى التدريب. وقد اجاب على أداة الدراسة 416 معلم ومعلمه من معلمي اللغة الإنجليزية. واظهرت نتائج الدراسة قصور واضح لدى المعلمين والمعلمات في مجال ضبط وتعزيز الطلاب، ومستوى في مجمله متوسط في بقية مجالات الدراسة. وأوصت الدراسة وزارة التعليم بتوفير جميع التجهيزات والتقنيات التي تحتاجها الفصول الدراسية لمساعدة معلمي اللغة الإنجليزية لتعليم الطلاب على نحو فعال. بالإضافة إلى ذلك، أوصت الدراسة كليات التربية والمعلمين ومراكز تدريب المعلمين لبذل المزيد من الاهتمام بمهارات التدريس وطرق تدريس اللغة الانجليزية عبر تطبيقات عملية من خلال الورش والبرامج التدريبية التي تغطي الاحتياج وتسهم في تطوير عملية تدريس اللغة الانجليزية كلغة اجنبية بالمملكة العربية السعودية.
Abstract: This descriptive study aimed to discover the reality of the application of some teaching skills by EFL teachers in the schools of AlDowadmi District. The study included four domains: controlling and enhancing students, organizing classroom, evaluating, and the need for training. The tool of the study was answered by 416 EFL teachers. The study results showed a clear lack of the teachers in the domain of controlling and enhancing students, and in the whole medium level in the rest of the domains of study. The study recommended the Ministry of Education to provide all the equipment and techniques that may needed to help classroom EFL teachers to teach students effectively. In addition, the study recommended the colleges of education, teachers and centers of training teachers to pay more attention to the skills of teaching and methods of teaching English language by presenting practical teaching models through workshops and training programs that cover the needs and contribute to the development of teaching EFL in Saudi Arabia.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة كلية التربية الاساسية
دار النشر: جامعة بابل
سنة النشر: 2017
تحويل التاريخ