فعالية برنامج تفاعلي مرئي في اكتساب مهارتي القراءة والتحدث بمقرر اللغة الإنجليزية لدارسيها كلغة أجنبية من طلاب المرحلة الابتدائية
Title THE EFFECTIVENESS OF INTERACTIVE VISUALIZED SOFTWARE IN THE ACQUISITION OF READING AND SPEAKING SKILLS IN ENGLISH LANGUAGE COURSE FOR EFL STUDENTS IN THE PRIMARY STAGE
الباحث الرئيس عبدالله عبدالمحسن سعد العمري الحربي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: المناهج وطرق التدريس
المستخلص: دخلت التقنيات الحديثة بيوتنا وحياتنا اليومية. وهي تستخدم في المستشفيات والشركات والمحلات التجارية والمدارس والجامعات. ويستخدم العديد من المعلمين برامج الكمبيوتر في صفوفهم كوسيلة تساعد في عمليات التعليم والتعلم . وهذه الدراسة شبه التجريبية تهدف إلى تحديد مدى فعالية برنامج حاسوبي تفاعلي على اكتساب مهارتي القراءة والتحدث باللغة الإنجليزية لطلاب الصف السادس الابتدائي. وقد طبقت أداة الدراسة (اختبار) على 60 طالبا في احدى المدارس الابتدائية بالمدينة المنورة بعد تحكيمها وقياس ثباتها بمقياس الفا كرونباخ (75%). كما استخدمت الدراسة بعض المعالجات الاحصائية بمساعدة برنامج (SPSS) لتحليل معلومات الدراسة شملت اختبار (ت) وتحليل التباين.
وأشارت نتائج الدراسة الى ما يلي:
1. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في متوسط درجات الاختبار البعدي لمهارة القراءة لصالح الطلاب في المجموعة التجريبية يعزى لاستخدام برنامج الكمبيوتر التفاعلي.
2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في متوسط درجات الاختبار البعدي لمهارة التحدث لصالح الطلاب في المجموعة التجريبية يعزى لاستخدام برنامج الكمبيوتر التفاعلي.
3. نسبة فعالية برنامج الكمبيوتر التفاعلي لاكتساب مهارة التحدث (42.1٪) أكثر من نسبة فعاليته (37.3٪) في اكتساب مهارات القراءة.
وأوصت الدراسة بضرورة تصميم برامج كمبيوتر تفاعلية لتدريس اللغة الإنجليزية في المدارس العامة خصوصا المدارس الابتدائية.
Abstract: Modern technologies entered our houses and our daily life. They are used in hospitals, companies, shops and schools. Many teachers use PC programs in their classrooms as an aid of teaching and learning processes. This quasi-experimental study aimed to determine the effectiveness of interactive software to acquire the skills of reading and speaking in the English language for students in sixth grade. The study applied to 60 primary stage male students. Its tool was a test fulfilled in a primary school in Al-Madinah Al-Munawarah, The study findings indicated the following: 1. There are statistically significant differences at the level (0.05) in the mean of post-test marks of the reading skill for students in the favor experimental group attributed to the use of an interactive computer program. 2. There are statistically significant differences at the level (0.05) in the mean of post-test marks of the speaking skill for the students in the favor of experimental group attributed to the use of an interactive computer program. 3. The effectiveness of an interactive computer program to acquire the speaking skill rated of (42.1%) more than the proportion (37.3%) to be effective in the acquisition of reading skills. The study recommended the need to design interactive computer programs for Teaching English in public schools, especially primary schools.