البحث المتقدم

بيان أثر استخدام نموذج التعلّم التوليدي في تنمية المفاهيم النحويّة لمتعلّمي اللغة العربية الناطقين بغيرها

Title Explaining the effect of using the generative learning model in developing the grammatical concepts of non-Arabic speaking learners

الباحث الرئيس انس حسين احمد آل علي
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: تتمثل مشكلة البحث في الصعوبة التي يواجهها متعلمو اللغة العربية الناطقين بغيرها في اكتساب المفاهيم النحوية، وتُعد مشكلة استيعابها صعبة نتيجة جمود القواعد النحوية مما أدى ذلك إلى وجود صعبه في تعليمها، وقد لمس الباحث الصعوبة التي يواجهها متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها من خلال خبرته في مجال تدريسه لهم، فقد لاحظ أنهم يجدون صعوبة في التفريق بين أنواع التمييز، وفي أحكام المستثنى؛ لذلك بعد الاطّلاع والبحث في الأبحاث والدراسات التي تحدّثت عن طريقة سهلة وميسّرة للوصول بالطالب إلى الإلمام بالمفاهيم النّحويّة. لذا سعى هذا البحث إلى التعرّف عن بيان أثر استخدام نموذج التعلّم التوليدي في تنمية المفاهيم النحويّة لمتعلّمي اللغة العربية الناطقين بغيرها. ثانيا: منهج البحث: نظراً لطبيعة البحث الحالي وما تضمنه من مشكلة وأسئلة وأهداف، وما تناوله من موضوع يتناول النظر في أثر نموذج التعلم التوليدي في تنمية المفاهيم النحوية لدى طلاب المستوى المتقدّم بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، فقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي. ثالثا: مجتمع البحث: تكون مجتمع البحث الحالي من جميع طلاب المستوى الرابع لمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية في المدينة المنورة، للعام 1438/1439هـ، والبالغ عددهم (270) طالبا وفق الاحصاءات الرسمية لشؤون الطلاب بالمعهد. رابعا: عينة البحث قام الباحث باختيار عينة عشوائية من مجتمع البحث ليبلغ عددهم (92) طالباً، ولتحقيق أهداف البحث تم تقسيم العينة إلى ثلاثة أقسام: القسم الأول: (30) طالبًا كعينة استطلاعية لضبط أدوات البحث، و(32) طالبًا للعينة الضابطة، و(30) طالبًا للعينة التجريبية طبّق عليهم نموذج التعلم التوليدي؛ وذلك للوصول إلى نتائج البحث. خامسا: أدوات البحث الأداة الأولى: استبانة المفاهيم النحوية المتعلقة بالمرفوعات والمنصوبات المناسبة لطلاب المستوى المتقدم بمعهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. الأداة الثانية: اختبار المفاهيم النحوية المتعلقة بالمرفوعات. الأداة الثالثة: اختبار المفاهيم النحوية المتعلقة بالمنصوبات. سادسا: الأساليب الإحصائية المستخدمة في البحث: لتحليل بيانات البحث إحصائياً، تم الاعتماد على البرنامج الإحصائي SPSS)) مستخدماً الأساليب الإحصائية التالية: 1- معاملات الصعوبة والتمييز لمفردات الاختبار. 2- معامل ارتباط بيرسون (Pearson's coefficient) . 3- معامل ألفا كرونباخ (Alpha – cornpach) . 4- التكرارات والنسب المئوية. 5- المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. 6- اختبار "ت" للمجموعات التجريبية والمجموعة الضابطة. 7- مربع إيتا (η2 ) لقياس حجم الأثر. سابعا: نتائج البحث: 1- قائمة محكّمة بالمفاهيم النحوية المتعلقة بالمرفوعات والمنصوبات والمناسبة لطلاب المستوى المتقدم. 2- وجود أثر فاعل في استخدام نموذج التعلم التوليدي في تنمية المفاهيم النحوية المتعلقة بالمرفوعات والمنصوبات لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها. 3- وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها في التطبيق البعدي بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية لصالح المجموعة التجريبية في اختبار المفاهيم النحوية المتعلقة بالمرفوعات والمنصوبات.
Abstract: First: the research problem: The research problem is represented by the difficulty faced by Arabic-speaking learners of other languages ​​in acquiring grammatical concepts, and the problem of absorbing them is difficult due to the rigidity of grammatical rules, which led to a difficulty in teaching them,The researcher has noticed the difficulty faced by Arabic-speaking learners of others through his experience in the field of his teaching to them, he has noticed that they find it difficult to differentiate between the types of discrimination and the provisions of the excluded; therefore, after looking at and researching the research and studies that talked about an easy and accessible way to reach the student to Knowledge of grammatical concepts.Therefore, this research sought to identify the effect of using the generative learning paradigm in developing grammatical concepts for non-Arabic speaking learners of other languages. Second: Research Methodology: Due to the nature of the current research and the problem it contained therein, questions and goals, and what it dealt with in a topic that deals with consideration of the impact of the generative learning model on developing grammatical concepts among students of the advanced level at the Institute of Teaching Arabic Language to Non-Speakers of the Islamic University of Medina, the researcher used the semi-experimental approach. Third: Research Society: The current research community consisted of all students of the fourth level of the Institute for Teaching Arabic Language to non-native speakers at the Islamic University of Medina, for the year 1438/1439 AH, and the number (270) students according to the official statistics of students affairs at the Institute. Fourth: The research sample The researcher has chosen a random sample from the research community to reach (92) students, and to achieve the goals of the research, the sample was divided into three sections: The first section: (30) students as a survey sample to adjust the research tools, (32) students for the control sample, and (30) Students of the experimental sample applied the generative learning model to reach the results of the research. Fifth: Research tools The first tool: identifying grammatical concepts related to the appropriate placement and position for students of the advanced level at the Institute of Teaching Arabic Language to non-native speakers at the Islamic University of Madinah. The second tool: testing grammatical concepts related to payments. The third tool: testing grammatical concepts related to the female employees. Sixth: Statistical methods used in the research: To analyze the research data statistically, the statistical program (SPSS) was used using the following statistical methods: 1- Difficulty and Discrimination Coefficients for Test Vocabulary. 2- Pearson's coefficient correlation coefficient. 3- Alpha - cornpach. 4- Frequencies and percentages. 5- Arithmetic averages and standard deviations. 6- "T" test for experimental and control groups. 7- ETA square (η2) to measure the effect size. Seven: Search results:  1- A tight list of grammatical concepts related to the placement, placement, and appropriateness of students at the advanced level. 2- The presence of an effective effect on the use of the generative learning model in developing grammatical concepts related to objections and descriptions for Arabic-speaking learners of other languages. 3- The presence of statistically significant differences at the level (0.05) between the mean scores of Arabic-speaking learners of other languages ​​in the post-application between the control group and the experimental group in favor of the experimental group in testing the grammatical concepts related to the attachments and levels.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة المعرفة- جامعة جاكرتا الحكومية- إندونيسيا
دار النشر: المركز الدولي للقيم وتطوير برامج التعليم
سنة النشر: 2019
تحويل التاريخ