البحث المتقدم

دور المناهج الدراسية بالمرحلة الثانوية في تعزيز مفهوم الوحدة الوطنية "دراسة تحليلية في ضوء وثيقة سياسة التعليم في المملكة العربية السعودية"

Title The role of curricula at the secondary level in promoting the concept of national unity "an analytical study in light of the education policy document in the Kingdom of Saudi Arabia

الباحث الرئيس عادل عايض عوض المغذوي
التخصص: التربية
التخصص الدقيق: أصول التربية
المستخلص: الملخص: هدفت الدراسة بيان دور المناهج الدراسية بالمرحلة الثانوية في تعزيز الوحدة الوطنية، وذلك من خلال تحليل هذه المناهج في ضوء وثيقة سياسة التعليم في المملكة العربية السعودية، وتقديم المقترحات التي يمكن أن تعزز مفهوم الوحدة الوطنية لدى طلاب المرحلة الثانوية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واقتصرت الدراسة على مناهج (العلوم الدينية - اللغة العربية – الاجتماعيات – اللغة الإنجليزية)، وكان من أبرز نتائجها: احتواء وثيقة السياسة التعليمية في المملكة العربية السعودية على أهداف واضحة لتعزيز مفهوم الوحدة الوطنية، عدد أهداف تعزيز مفهوم الوحدة الوطنية ونسبته إلى بقية الأهداف في الوثيقة للمرحلة الثانوية. وقد حددت الوثيقة (14) هدفاً خاصاً للمرحلة الثانوية منها (11) هدفاً وطنياً وتمثل نسبة 79% تقريباً من الأهداف كلها، عدد أهداف تعزيز مفهوم الوحدة الوطنية ونسبته إلى بقية الأهداف للمرحلة الثانوية في المقررات موضوع الدراسة وهي كما يلي: العلوم الدينية: بدراسة منهج المرحلة الثانوية في تعليم طلاب التعليم الثانوي، وُجد أنه قد احتوى على (30) هدفاً خاصاً بالعلوم الدينية منها (15) هدفاً تشتمل على مضمون الوحدة الوطنية، أي ما نسبته (50 %) من الأهداف، الاجتماعيات: وبدراسة منهج المرحلة الثانوية في تعليم طلاب التعليم الثانوي، وُجد أنه قد احتوى على (30) هدفاً خاصاً بتدريس المواد الاجتماعية "التاريخ والجغرافيا" منها (14) هدفاً تشتمل على مضامين الوحدة الوطنية, أي بنسبة حوالي (47 %) من مجموع الأهداف، اللغة العربية: بدراسة منهج المرحلة الثانوية في تعليم طلاب التعليم الثانوي، وُجد أنه قد احتوى على (17) هدفاً خاصاً بتدريس اللغة العربية منها هدف واحد أشتمل على مضمون الوحدة الوطنية، أي بنسبة (6%) من مجموع الأهداف تقريباً، للغة الإنجليزية: أما بالنسبة للأهداف العامة لتدريس اللغة الإنجليزية بالتعليم الثانوي، فقد بلغت (7) أهداف, ولم يرد ذكر الوطن أو الوحدة الوطنية صريحاً في الأهداف الوجدانية وإنما وجد هدف واحد يتطرق للدفاع عن الإسلام ضد أعدائه، قدمت الدراسة بعض المقترحات لتعزيز الوحدة الوطنية لدى طلاب التعليم الثانوي لكل مقرر من المقررات الدراسية موضوع الدراسة.
Abstract: ABSTRACT The study aimed to explain the role of the curriculum at the secondary stage in promoting national unity, through analyzing these curricula in the light of the education policy document in the Kingdom of Saudi Arabia, and to provide proposals that can enhance the concept of national unity among high school students, the study used the descriptive approach, and the study was limited The curricula of (religious sciences - the Arabic language - social studies - the English language), and its most prominent results were: The educational policy document in the Kingdom of Saudi Arabia contains clear goals to enhance the concept of national unity, the number of goals to promote the concept of national unity and Ceuta to the rest of the goals in the document secondary stage. The document specified (14) special goals for the secondary stage, including (11) A national goal, which represents approximately 79% of all goals, the number of goals to promote the concept of national unity and its ratio to the rest of the goals for the secondary stage in the subjects under study, which are as follows: Religious sciences: By studying the secondary school curriculum in teaching secondary education students, it was found that it contained ( 30) A special goal in religious sciences, including (15) goals that include the content of national unity, i.e. (50%) of the goals. Sociology: By studying the secondary school curriculum in teaching secondary education students, it was found that it contained (30) goals specific to teaching Social subjects "history and geography", including (14) cursing goals On the contents of the national unity, i.e. about 47% of the total goals, the Arabic language: By studying the secondary school curriculum in teaching secondary education students, it was found that it contained (17) A special goal for teaching Arabic language, including one goal that included the content of national unity, i.e. (6%) of the total number of goals approximately, for the English language: As for the general goals of teaching English in secondary education, it reached (7) goals, and no mention of the homeland or National unity is explicit in the sentimental goals, but it found one goal that deals with the defense of Islam against its enemies. The study made some suggestions for strengthening the national unity among secondary education students for each of the courses under study.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية
دار النشر: مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية
سنة النشر: 2020
تحويل التاريخ