مواضع الوقف والابتداء في القراءات الشاذة عند ابن الأنباري من خلال كتابه إيضاح الوقف والابتداء دراسة تحليلة مقارنة في سورتي الفاتحة والبقرة
Title waqf and the beginning of the abnormal readings in Anbari by writing clarification of the waqf and the beginning An comparative analytical study in surat alatihah and al daqara
الباحث الرئيس سلطان احمد سويلم الهديان
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق: القراءات
المستخلص: من خلال تتبع اختيارات الإمام ابن الأنباري في الوقف والابتداء وجدتُ أنَّها في الغالب اختيارات أصيلة، ومن اجتهاداته الشخصية، وبعضها ينقله عن سابقيه، و إنَّ الاعتراضات علَى أقواله في الوقف والابتداء، قليلة بالنسبة لمَا نُقِلَ عنه في هذا الباب.
و هذا لا يمنع أنَّ بعضها قد ردَّه العلماءُ، فاستدركوا عليه مسائل؛ وهي مسائل متعلقة إمَّا بوجوه اللُّغة المحتملة، وإمَّا مرتبطة بالتأويل، ومِنْ ثَمَّ الاختلاف حول الوقف والابتداءِ، ونجد مَنْ يعتمده مصدرا رئيسا في كتبه، ولا يخرج عن اختياراته وأحكامه إلا قليلا؛ ومن العلماءمن يذكر استدراكات الآخرين وتعقباتهم له، مثال ذلك: القرطبي في تفسيرهِ، فقد ينقل ما يشير إشارةً إلى غلطه في المسألة( ).
ولقد سرتُ في هذا البحث ابتداءا بذكر ترجمة موجزة عن الإمام ابن الأنباري، ومن ثم أهمية أقواله في الوقف، وموقف العلماء من أقواله مستندا في ذلك على أقوال أعلام هذا الفن.
وبعد ذلك جمعت القراءات الشاذة التي تكلم عنها وقفا وابتداءا من سورة الفاتحة إلى نهاية سورة الأنعام، ذاكرا علة حكم الوقف ومقارنا بينها وبين علة الوقف على القراءة المتواترة.
وزودتُ البحثَ بفهرس للآيات ليسهل وصول القارئ إلى الآية المقصودة، وقائمة بالمصادر والمراجع لمن أراد الاستزاده والتوسع.
Abstract: By tracing Imam Ibn Al Anbari's choices on when to stop (Waqf) and the start (Ibtida') of a verse, I found that most of them are authentic choices originating from his own Ijtihad. Some of them are taken from his predecessors. While those who objected to his words on Waqf and Ibtida' are very few based on what he has cited in this specific chapter.
This does not rule out the possibility that there are actually scholars who have responded to some of these choices. They found several cases; starting from cases relating to other possible objects of language, interpretation, and differences of opinion in Waqf and Ibtida'. We found a number of sources which he made as the main sources in his book, nothing comes out of his choices and rules but very little. Among the scholars who mention others' comments on him is Al Qurthuby in his Tafseer where he displays a signal of the error of Iman ibn Al Anbari on this particular issue.
In this study I started by mentioning a brief translation about Imam ibn Al Anbari, the significance of his words in Waqf, and the stance of the scholars towards his sayings by relying on the words of the experts in this field.
Afterwards, I collected random or irregular readings where Imam ibn Al Anbari placed Waqf and Ibtida' from Al Fatihah to the end of Al An'am by stating the cause of Waqf and comparing it with the cause of Waqf in regular reading.
And in this study I provided index of the verses to make it easier for the reader to refer to the intended verses, and also list of the sources as well as references for anyone who wants to study in a broader way.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: عمادة البحث العلمي في الجامعة الاسلامية بالمدينة المنورة