متطلبات الكود باستخدام فلسفة تصميم السعة وتطبيقاتها في تصميم الهياكل الفولاذية في المناطق الزلزاليه
Title Codal Requirements Using Capacity Design Philosophy, and Their Applications in the Design of Steel Structures in Seismic Zones
الباحث الرئيس عايد عيد حمود اللقماني
الباحثون المشاركون
التخصص: الهندسة المدنية
التخصص الدقيق: هندسة مدنية (إنشاءات و أساسات و بيئة)
المستخلص: استخدام الهياكل الفولاذية في البلدان النامية محدود على الرغم من أدائها الأفضل في حالة الأحداث الزلزالية بسبب ليونة عالية. على الرغم من أن الهياكل الفولاذية تتصرف بشكل جيد تحت الإثارة الزلزالية ، إلا أن استخدام الفولاذ الهيكلي يحد هذه الأيام. تهدف هذه الورقة إلى معالجة مختلف المعلمات المتعلقة بنهج تصميم القدرات المتضمن في التصميم الزلزالي للهياكل الفولاذية التقليدية. توصف بإيجاز حالات قليلة من إنشاء الهياكل الفولاذية المبكرة مثل الجسور في باكستان. يتم توفير الفلسفات القائمة على نهج تصميم السعة وأهمية أنظمة مقاومة الحمل الجانبي الصلب التقليدية مع آلياتها العالمية. يتم تقديم وتوضيح إجراءات تصميم Eurocode 8 للإطارات المقاومة للحظة الصلب والإطارات المتداخلة المتداخلة المتراكبة والإطارات المتوازنة غير المركزية. ويعتقد أن الورقة ستساهم وستكون مفيدة للمصممين والباحثين والأكاديميين المشاركين في دراسة أنظمة مقاومة الحمل الجانبي للاندماج في عملية التصميم. نظرًا لأنه يتم توفير جداول الموجز ، فإن هذا سيسمح بفهم واضح لنهج تصميم السعة لمختلف أنظمة مقاومة الحمل الجانبي.
Abstract: The use of steel structures in the developing countries is limited in spite of its better performance in the case of seismic events due to its high ductility. Although steel structures behave well under seismic excitation, nevertheless the use of structural steel is limiting these days. This paper aims to address various parameters related to the capacity design approach involved in the seismic design of conventional steel structures. Few cases of the early steel structures construction such as bridges in Pakistan are briefly described. Philosophies based on the capacity design approach and the importance of conventional steel lateral load resisting systems with their global mechanisms are provided. The design procedures of Eurocode 8 for Steel Moment resisting frames, Concentric cross braced frames and Eccentric braced frames are given and illustrated. It is believed that the paper will contribute and will be helpful for the designers, researchers and academicians involve in the study of lateral load resisting systems for incorporating in the design process. Since synopsis tables are provided, therefore this will allow a clear understanding of the capacity design approach for different lateral load resisting systems.