البحث المتقدم

تدريس علم توجيه القراءات القرآنية (المناهج، والطرق والأساليب)، دراسةٌ وصفيةٌ مع تصوُّرٍ مقتـرَحٍ

Title Teaching the science of Tawjeeh Al-Qiraat (directing the different ways of Qur’anic readings) (curricula, methods and techniques), descriptive study with a proposed concept.

الباحث الرئيس عبدالرحمن سعد عائض الجهني
التخصص: القراءات
التخصص الدقيق: القراءات
المستخلص: o فكرة البحث: يُعدُّ علمُ ( توجيه القراءات القرآنية) من أهمّ علوم القرآن عموماً، وأبرز علوم القراءات خصوصاً، وله تعلقٌ مباشرٌ بعلوم العربية أيضاً، وغيرِها. وله آثارٌ نافعةٌ ملموسةٌ في زيادةِ رسوخ الدارسينَ وتـمكّنهم من علم القراءاتِ، والدفاع عنه. ومِن هنا برز الاهتمام في هذا العلمِ عند السلف والخلف، فألَّفوا فيه مؤلفاتٍ عديدةً، ثـمَّ اعتُمِد تدريسُه مقرَّراً دراسيّاً في المناهج الجامعية في مراحلها الدراسية الثلاث: (البكالوريوس، الماجستير، الدكتوراه)، مع غيره من العلوم الهامَّة. وقد قام الباحثُ بدراسةٍ وصفيةٍ لتدريسِ مقرر (توجيه القراءات) في المراحل الجامعية، ثـم قدَّم تصوراً مقترَحاً لتطوير هذا المقرر في الـمَراحل الثلاث، بكتابةِ مناهجَ حديثةٍ، وابتكارِ أساليبَ جديدةٍ، وطرقٍ متنوعةٍ، تُسهِم -بإذن الله تعالى- في تطوير المناهج الدراسية، وتحقيقِ أهداف الجامعة المستقبلية، وتـخدم الـمعتنِينَ بالمجال الأكاديمي خصوصاً، وتفيد المهتمين في الدراسات القرآنية عموماً. ثُـمَّ حكَّمَ هذا التصوُّرَ الـمقتـرَحَ لدى بعض الـمختصينَ؛ فنقَلَ آراءَهم وملحوظاتِـهم على هذا التصوُّرِ الـمقتـرَحِ فأثبَتَها في مَـحَلِّها من البحثِ؛ ليستفادَ منها. وظهرتْ في البحث عدَّةُ نتائجَ، ذُكِرَت في خاتـمته، فمنها: باب مُشْكِل القراءات متفرعٌ عن علم التوجيه، ولهذا البابِ خاصةً أهميةٌ عظيمةٌ في تطور اللغة وعلومها. ثُـمَّ خُتمَ البـحثُ بتوصياتٍ، منها: العناية بتأصيل الطلاب في علوم اللغة العربية قبل البَدْء بتدريسِهم علمَ توجيه القراءات.
Abstract: Tawjeeh Al-Qiraat (directing the different types of Qur’anic readings) is one of the most important sciences of the Qur’an in general and the most prominent sciences of recitation in particular, it has a direct attachment to Arabic sciences and other sciences as well, and it has tangible beneficial effects in increasing the establishment of students and enabling them to study science of Qiraat and defend it. Hence the interest in this science emerged among the predecessors and the successors, so they composed many books in it, then his teaching was approved as a course in university curricula in its three academic stages: (Bachelor, Master, Doctorate), with other important sciences. The researcher undertook a descriptive study to teach the course (guidance reading) in the university stages, then he presented a suggested scenario for developing this course in the three stages, by writing modern curricula, innovating new methods, and various techniques, which contribute - Allah willing - to develop curricula and achieve future university goals, it serves those interested in the academic field in particular, and benefits those interested in Quranic studies in general. Then the proposed concept was judged by some of the specialists, so he conveyed their opinions and observations on this proposed concept and confirmed it in its proper place from the research, to benefit from it. Several findings appeared in the research, which were mentioned in its conclusion, including: The chapter on the Mushkil Al-Qiraat (concerning the difficulties of different Quranic readings) which is a branch of the science of Tawjeeh (directing the different readings of the Quran), and this section in particular is of great importance in the development of language and its sciences. The research was then concluded with recommendations, including: establishing the science of Arabic Language in the students before teaching them the science of Tajeeh Al-Qiraat.
الحالة: محكم غير منشور
جهة التحكيم: عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
دار النشر:
سنة النشر: 0
تحويل التاريخ