البحث المتقدم

واقع تعليم العربية لأغراض خاصة وبرامجها في معاهد تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية

Title The reality of teaching Arabic for specific purposes and its programs in the institutes of teaching Arabic language in the Kingdom of Saudi Arabia.

الباحث الرئيس ابوبكر عبدالله علي شعيب
التخصص: إعداد وتدريب المعلمين
التخصص الدقيق: تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها
المستخلص: أهداف البحث: هدف البحث إلى الآتي: 1- تعرّف مواصفات إعداد برامج العربية لأغراض خاصة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. 2- بيان أهمية استخدام برامج العربية لأغراض خاصة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى. 3- تعرّف مدى مشاركة معلمي معاهد تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية في إعداد برامج العربية لأغراض خاصة وتنفيذها. 4- تعرّف المعوقات التي تواجه معلمي معاهد تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية في تعليم العربية لأغراض خاصة وبرامجها. ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحث المنهج الوصفي، واُستخدمت الاستبانة أداة للبحث. وكانت نتائج البحث كالآتي: 1-جميع عبارات محور المواصفات الفنية لإعداد برامج العربية لأغراض خاصة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى كانت بين (مهم ومهم جدا)، وهذا يثبت للباحث أهمية المواصفات الفنية لبرامج تعليم اللغة العربية لأغراض خاصة. 2- جميع عبارات محور المواصفات العلمية لإعداد برامج العربية لأغراض خاصة لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى كانت بين (مهم ومهم جدا)، وهذا يثبت للباحث أيضا أهمية المواصفات العلمية لبرامج تعليم اللغة العربية لأغراض خاصة. 3- جميع عبارات محور أهمية تعليم اللغة العربية لأغراض خاصة وبرامجها لمتعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى كانت بين (كبيرة وكبيرة جدا)، وهذا يثبت للباحث أهميتها. 4- عبارات محور مشاركة معلمي معاهد تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية في إعداد برامج العربية لأغراض خاصة وتنفيذها كانت بين (متوسطة وضعيفة) مما يدعم قول الباحث إن معظم اتجاهات هذا المحور تتسم بضعف الإيجابية ويدل هذا على ضعف مشاركة المعلمين. 5- عبارات محور المعوقات التي تواجه معلمي معاهد تعليم اللغة العربية بالمملكة العربية السعودية في تعليم العربية لأغراض خاصة وبرامجها كانت (كبيرة). مما يدل إنّ جميع اتجاهات هذا المحور تتسم بوجود مشاكل تعوقه في هذا الجانب. كما توصل البحث إلى عدة توصيات ومقترحات.
Abstract: Research Objectives: This research aims to: 1. define the specifications of the preparation of Arabic programs for specific purposes for the non-native learners of the Arabic language. 2. explain the importance of using Arabic programs for specific purposes to the non-native learners of the Arabic language. 3. determine the extent of the participation of the teachers of the Arabic language teaching institutes in the Kingdom of Saudi Arabia in the preparation and implementation of the Arabic programs for specific purposes. 4. determine the obstacles that the teachers of the Arabic language teaching institutes in the Kingdom of Saudi Arabia face in the teaching of Arabic for specific purposes and its programs. To achieve these goals, the researcher used the descriptive approach and used the questionnaire as a research tool. The results of the study were as follows: 1. All the terms of the technical specifications for the preparation of Arabic programs for specific purposes for the non-native learners of the Arabic language were either (very important) or (important), and this proves to the researcher the great importance of the technical specifications for the programs of teaching Arabic for specific purposes. 2. All the terms of the scientific specifications for the preparation of Arabic programs for specific purposes for the non-native learners of the Arabic language were between (very important) and (important), and this also proves to the researcher the great importance of the scientific specifications for the programs of teaching Arabic for specific purposes. 3. All the terms regarding the importance of teaching Arabic language for specific purposes and its programs for the non-native learners of the Arabic language were between (to a very large extent) and (to a large extent), and this proves to the researcher its great importance. 4. The terms regarding the participation of the teachers of the Arabic language teaching institutes in the Kingdom of Saudi Arabia in the preparation and implementation of the Arabic programs for specific purposes were between (medium) and (weak) which support the positivity of the researcher's opinion that most of the trends of this focus are weak and this indicates the weak participation of teachers. 5. The terms regarding the obstacles that the teachers of the Arabic language teaching institutes in the Kingdom of Saudi Arabia face in the teaching of Arabic for specific purposes and its programs were (large). And this indicates that that all the trends of this focus are characterized by the existence of problems that hinder it in this regard. The research also arrived at several recommendations and proposals.
الحالة: محكم ومنشور
جهة التحكيم: مجلة تعليم العربية لغة ثانية التابع لمركز الملك عبدالله بن عبد العزيز الدولي لخدمة اللغة العربية
دار النشر: مركز الملك عبد الله بن العزيز الدولي لخدمة اللغة العربية
سنة النشر: 20
تحويل التاريخ